Kes Krista Kaera ja Juku-Kalle Raidi raadiovestlust tähelepanelikult kuulas, pani vast kõrva taha, et raamatubisnisega on Eestis sihuke hetkeseis, et mull vist läheb varsti lõhki. Raamatuid on lihtsalt liiga palju, neid on arutu mass. Kõlab see ju sama halvasti nagu Prisma jõulukampaania, kuid nagu Krista ütles, imestavad välismaistel messidel kõik end kummuli, kui kuulevad, et meil ilmub keskeltläbi kümme eestikeelset raamatut päevas. Välismaalased peavad seda sula sõgeduseks.
Meie rahvaarv on 1,3 miljonit, eesti keelt emakeelena kõnelejaid on alla miljoni. Tehke arvutus: kui palju peaks üks eestlane aastas raamatuid läbi lugeda suutma ning kui tõenäoline on, et keegi seda teeb? Ning kui Eesti kultuuritoimetustes töötab kokku ehk paarkümmend inimest, kui tõenäoline on, et kõik ilmuvad raamatud märgatud-arvustatud saavad?
Kas suurkirjastused ikka on halb mõte?
Eesti kirjandusaasta teist poolt iseloomustab veel üks sündmus, mis võib turgu päris palju muuta. Turule sisenes Rahva Raamatu kirjastus, tegi seda turgu hästi tunnetades ehk ilmselgelt oma jaemüügikogemust ja -statistikat ära kasutades äärmiselt jõuliselt, ja on nüüd kanna nii kõvasti maha pannud, et kirjastajate hulgas on tunda paanikat – mida väiksem turg ja suurem konkurents, seda hüsteerilisem ongi selliste võngete puhul reaktsioon.
Olen Rahva Raamatu kirjastuse turundusjõudu juba enda nahal tunda saanud, nende autorina ei ole mul millegi üle kurta: mu uus raamat torkab poes silma, see tehti veebipoes hästi nähtavaks, üha olulisemaks turunduskanaliks tõusvas sotsiaalmeedias vilgutatakse makstud reklaame. Facebookis taipavad turundada nüüd ka teised kirjastused, aga kui mul ilmus esimene raamat, tegin seda ise, oma kulu ja kirjadega. Kui oled nähtav, siis sind ostetakse. Et mind ei ole teistes kirjastustes kuidagimoodi eriliselt koheldud, ei tunne ma ka erilisi süümepiinu, et viisin oma uue põnevike sarja just Rahva Raamatusse.