Selleks teiseks tekstiks on kaitsekõne kunstnike liidust väljaviskamise eel aastal 1949. Adamson-Eric püüdis korraga ajada oma asja ja nõukogude asja, aga miski siin ei klappinud. Ta alustab kõnet samuti meenutustega oma kunstnikutee algusest, kuid mitte enam nii lustakalt. See tunnustus, mis teda enne ei paistnud huvitavat, on nüüd see, mille ta seab oma kõnerakendi etteotsa.
Nagu uhke Orlovi traavel troika ees siblib läbi kogu kõne väsimatult vaoshoitud enesekriitiline eneseülistaja, samal ajal kui traavlist ühel pool galopeerib vahutava suuga süüdistaja ja teisel pool perutab pelglik armupaluja. Tulemuseks jutulõnga efektiivne ja efektne veeremine, mida troika juht soovitud sihtpunkti siiski kuidagi ei suuda tüürida.
Nõukogude ajal süüdistati kunstnikke peamiselt vormi sisule eelistavas formalismis, ideetuses. Nagu tõeline tähenärija peab Adamson-Eric siinkohal vajalikuks eristada oma tööde formalistlikkuse (mis olevat tõsiasi) autori formalistlikest püüdlustest (mis ei olevat aga paikapidav süüdistus). Ta õigustab ennast võitlusega pätsiliku diktatuuri vastu, ja rõhutab samas, et kindlasti ei olnud see võitlus marksistliku ideoloogia eest.
Ta kinnitab, et ei küündi ideelise realismi ideaalideni, kuid vihjab, et pole tema süü, kui kriitik aru ei saa, et tema kahemõtteliste pealkirjadega tööd on tegelikult ühemõtteliselt antifašistlikud. Kirudes kordamööda kodanliku vabariigi salongikunsti ja nõukogudelikku sotsrealismi retseptsiooni, annab ta tänuväärselt põhjaliku ülevaate toonastest tõmbetuultest, aga toob esile ka iseenda tuulelipuliku olemuse.