Õnnepalu vaatab maailma «nagu teiselt kaldalt» (lk 307). Ta kirjutab: «Mind ei huvita enam inimene, mind ei huvita enam mu mina ja selle võimalused» (lk 167). Samas pole ta kibestunud – ta ei arva, et oleks väärt rohkemat, kui ta on pälvinud. «Valede kataloogis» leidub budistlikku rahu, mis on õhtumaa inimestele loomuomaselt võõras ning enamasti ka kättesaamatu.
Küll aga on väga õhtumaalaslik Õnnepalu soov eristada «Kataloogis» tõde valest ning viimased üles rivistada. Olgugi et vale paljastamisele ei järgne tõekuulutust. Ta kirjutab, et see raamat on «mu elu vägede ülevaatus enne viimast lahingut. /.../ Kõik mu ilusad punapõsised valed rivis, nööbid mundritel säramas, mütsinokad läikima löödud» (lk 9). Valede all peab ta silmas eelkõige mitut tüüpi enesepettusi, inimvaimu kalduvust klammerduda kulumata ja kulutamata lootuse külge. Ehk: olla vastuvõtlik kõikvõimalikele poliitilistele ja religioossetele ideoloogiatele, ideaalidele, identiteetidele, romantilistele perspektiividele, kaubanduslikele lubadustele jne.
Mehitamata melanhoolia
Nii «Valede kataloogi» kui ka «Inglise aia» puhul meeldib mulle ühtlasi tarkuse pretensiooni ning paatose puudumine. Õnnepalu ei õpeta, ei tänita, ei laia oma teadmiste ja tunnetega, ei tee oma läbielamistest draamat. Tema resignatsioonis on elegantsi. Ta arutleb üsna kiretult, peatub paar sammu enne künismi ja nihilismi.
Õnnepalu tüdimus tundub suhteliselt siiras, tema pretensioonitus on relvituks tegev. Sõnades esitatud melanhoolia on isikupärane, ent natuke ilma isikuta. See pole enam estetiseeritud nagu tema varasemas luules. Kurbus ei ülenda oma kandjat, ei muutu poeesiaks. Elu on Õnnepalu mina ära kulutanud, tema mõtete, tunnete, ideede ning ideaalide teravad nurgad maha lihvinud.