Võibolla on sellise esilekerkimise taga maa sisemine vajadus end suures plaanis identifitseerida üldmõistetavate sümbolitega, soov oma identiteeti kaitsta ning saada selgeid ja turvalisi vastuseid.
Sibelius kujunes sümboliks soome rahvusliku identiteedi kujunemise ajal ning lihviti 1920ndatel aastatel maailmalavadel, kui noor vabariik vajas hädasti maailmas nähtavaid kujundeid. Veel olulisemaks kujunes ta sümbolina raskel Teise maailmasõja ja sõjajärgsel ajal, kui Soomel õnnestus ime ja oma kangelaslikkuse läbi säilitada iseseisvus.
Sibeliuse sümbolisse koondus paljugi soomelikku: karm loodus, tõsidus, Põhjamaa pateetika. Pärt meie sümbolina on hoopis teistsugune. Tema muusika ei seostu looduse või otseselt rahvuslikuga (rahvaviisid). Tema muusika on universaalne, n-ö rahvusteülene ja sellepärast on tema sümboliks saamises midagi väga omapärast.
Kas see on meie ajastule omane universalism, mis siin väljendub, et meie sümbolmuusika ei sisalda ei rahvamuusika pärandi käsitlusi ega pateetilisi looduspilte, vaid hoopis metafüüsilist postminimalismi viidetega ida kirikule ja varasele polüfooniale? Olla sümbol ei ole ka lihtne – Sibelius heliloojana vaikis elu viimastel aastakümnetel, tundes, et ei loo enam väärilist oma tipploomingule. Pärt loob aga siiani.
Eesti muusikaloos on suurkujusid, nagu näiteks Rudolf Tobias või Eduard Tubin, kellel mõlemal oleks ju sümboliks tõusmise jooned olemas olnud – Tobias meie professionaalse muusikakultuuri rajaja oma suurteosega «Joonase lähetamine» ning Tubin, Eesti suurim sümfonist, väga tasakaalustatud ja ulatusliku loomepärandiga helilooja, kus on esindatud kõik žanrid, kaasa arvatud ooper. Sümboliks oleks võinud saada ka Veljo Tormis oma originaalse viisiga, kuidas ta sünteesis Eesti rahvalaulu. Põhjuseks oli aga ilmselt aeg, mil üks või teine esile kerkis.
Nüüd on aeg küps. Eesti on rahvusluses käinud läbi mitmeid ajajärke, 19. sajandi rahvusliku ärkamise ajast esimese vabariigi, nõukogude aja ja nüüd teise vabariigini. Nähtavasti on meie rahvuslik areng jõudnud sinnani, et vajab universaalsust, sulandumist ja üldinimlikult kõikjal üheselt mõistetavaid sõnumeid.
«Arvo Pärt: Peegel peeglis»
- Dirigent Tõnu Kaljuste, Tallinna Kammerorkester, solistid: Marrit Gerrez-Traksmann, Maria Listra, Harry Traksmann, Robert Traksmann ja Leho Karin.
- 23. veebruaril Nordea kontserdimajas