Vakus oli teatud kindel territoorium (u 5–15 küla ringis), mille elanikel oli ühine maksukohustus, kusjuures maksude tasumisega kaasnes ühine söömapidu ehk kostitamine (vakupidu); vakuõiguse alla kuulus sealjuures ka kohtumõistmine. Uurijad, kelle arvates vakuse institutsioon kujunes juba enne saksa-taani vallutust (nt Arvi Korhonen, Harri Moora, Kustaa Vilkuna, Herbert Ligi, Evald Tõnisson) viitavad kõigepealt sellele, et nimi «vakus» on kohalikku päritolu ja võeti üle ka siinsesse saksa keelde (Wacke) – see tähendab, sakslastel endil puudusid seesugune mõiste ja vastav nimetus.
Peale selle on vakuinstitutsioon ühe või teise nime all levinud laiemalt kui saksa-taani vallutus: Läti ja Eesti kõrval tuntakse seda ka Soomes, Karjalas ja Loode-Venes, seega kõikjal kunagiste läänemeresoomlastega asustatud aladel. Soomes oli selleks mõisteks pitäjä (kihelkond), tuletis sõnadest pidot (pidu) ja pidäntä (millestki kinni peetu, maks). Lätis ja Loode-Venes kasutati nimetust pagasts/pogost, sõnast pogostit’ (kostitama), mille kohta vanim kirjalik teade pärineb juba 947. aastast.
Üks allakirjutanutest (V. Lang) on osutanud nii arhiivi- kui ka arheoloogiaallikates leiduvatele võimalustele, kuidas seostada 16. sajandist hästi tuntud vakusepiirkondi 13. sajandi alguse nappide andmetega Taani hindamisraamatus ning kuidas seejärel seostada neid tulemusi arheoloogilise ainesega varasematest sajanditest.
Maksustamine on lahutamatult seotud võimuga, olles selle majanduslik alus. Seetõttu on üheks kaudseks tõendiks maksustamise kohta ka võimu koondumine, mis Eestis pärast viikingiaja lõppu avaldub paljude uute, varasemast keskeltläbi märksa suuremate ja tugevamate linnuste tekkimises – toogem siin näiteks Varbola, Valjala, Muhu või Pada –, aga ka niisuguste keskuste omavahelises võimuvõitluses ja konkurentsis, millele viitavad arheoloogia andmed. Väljaspool kahtlust on läänemeresoome keeltes leiduva sõna «vald» muinasaegne algupära – võimu ja võimuala tähenduses. Samuti on muistset algupära omakeelne mõiste «mõis», mis kõneleb taas küllalt kaugele arenenud sotsiaalsest kihistumisest.