Reisi rahastasid Eesti Kaasaegse Kunsti Keskus ja Postimees.
KOMMENTAAR:
Kristupas Sabolius, filosoof, MITi teadur, Vilniuse ülikooli dotsent
«Mind huvitas väga, kuidas Balti triennaal tontlikkuse teemale läheneb. Esialgu olin ärev: tõtt-öelda ma ei tea, kas tontidega on võimalik toime tulla, isegi kui me nad unustame. Walter Benjamin kirjutab «Pariisi passaažides», et iga tsivilisatsioon toodab endast teatava kujutise või ülikujutise, mida ta nimetab fantasmagooriaks. See seostub ka Karl Marxi kirjeldatud tontide tantsuga – arusaamaga, et kaubafetišismi käigus tekivad toodetele inimlikud omadused. Või nagu kirjeldas tonte Jacques Derrida: tondid pole mitte need, keda ei ole olemas, vaid need, kes eksisteerivad pidevalt millegi teisena väljendumise kaudu. Teisisõnu, tondid on alati juba ette moondunud, alati juba võtmas kuju, mis erineb nende «tõelisest». Ometi mõjub triennaali pealkirjas esitatud üleskutse pigem kui provokatsioon, mis resoneerib kummitamisega ning väldib igasugust naiivset ratsionalismi. Näitus pakub väga võimast spektraalset kogemust. See näitab erinevate ja killustunud käikude kaudu, kuidas minevik ja tulevik olevikku sekkuvad, luues erinevaid režiime: utoopilisi, düstoopilisi, futuristlikke, animistlikke jne. See protsess ulatub isegi ruumikäsitluseni välja – Vilniuse Kaasaegse Kunsti Keskuse hoone teisenenud arhitektuuris ilmneks otsekui fiktsionaalsuse eri kihtide lakkamatu laienemine, need aga omakorda paljastavad ja tõstavad esile «päris elu».»