Balti kunstnike puhul huvitasid mind väga ajaloolised kunstnikud, 60ndatest kuni 80ndateni. Avastasin väga palju kunstnikke, keda polnud enne teadnud. Ja mitmeid neist ma küll ei kaasanud triennaali, ehkki tõtt-öelda oleksin võinud. Mõned on siiski esindatud: näiteks Anu Põder ja Ülo Sooster, kes on peamised Balti ajaloolised kunstnikud. Kui uuematest kunstikest rääkida, siis üllatas mind väga, et Baltimaades sisuliselt ei ole kunstiskeenesid. On lihtsalt olulised kunstnikud, kes töötavad igaüks isemoodi.
Kuidas te siis võrdleksite Eesti, Läti ja Leedu kunstnikke?
Ütleksin, et Leedu kunstnikud on pisut kontseptuaalsemad, protsessuaalsemad – nende looming põhineb rohkem protsessil. Eesti kunstnikud seevastu pööravad palju otsesemalt tähelepanu materiaalsusele – keraamika, värvid… Läti kunstnikel on see rohkem segamini, kusagil vahepeal.
Aga ma ei usu, et oleks mingeid essentsiaalseid omadusi, mille abil võiks vaadata kunstiteost ja kohe ära tunda, et näe, see on Lätist või see on Belgiast. Te nägite ise, kuidas ülakorrusel sulasid Balti kunstnikud täielikult rahusvahelise näituse sisse. Mis muidugi ei tähenda, et kaoks ära nende tööde spetsiifika või ainulaadsus – need lihtsalt kõnelevad rahvusvahelise kunsti keeles.
Triennaal kannab pealkirja «Give up the Ghost» («Unusta tont»). Keda või mida siin mõeldud on?
«Give up the ghost» on ingliskeelne väljend, mis tähendab suremist – nii et esmapilgul pole see justkui kõige positiivsem sõnum. Ent mis mulle selle väljendi juures meeldis, oli see, kuidas seda võis lugeda või mõista kui kahte eraldi lausungit. «Give up» («Loobu») ja «The Ghost» («Tont»).