Nii ei saa ka öelda, et kui mees on neljakümneaastane ja tal on hirm seksi ees, siis on ta neurootiline. Peab mõistma, et seks ja hirm olid tollal tihedalt omavahel põimunud. Ka naised olid mõistagi hirmul, sest nendele tähendas ju soovimatu rasestumine kohest töökaotust.
Nende kaheksateistküme aasta jooksul ei lugenud te sisuliselt ühtki enda kaasaegset või kaasajast rääkivat raamatut, vaid olite täielikult sukeldunud Kafka kaasaega, lugedes ajaloolist kirjandust tolle aja kohta, aga ka kõikvõimalikke mälestusi tema kaasaegsetelt. Kuidas õigupoolest näeb välja selline pikaajaline kirjaniku biograafia kirjutamise protsess?
Biograafid kirjutavad muidugi väga erinevalt. On biograafiaid, mis keskenduvad ju vaid teostele, Saksamaal nimetatakse selliseid loomingubiograafiateks (Werkbiografie). Mina otsustasin mõlemad ühendada, kirjutada nii loomingust kui ka elust. Mu raamatus on peatükke, mis on justkui stseenid filmist või elust. Kõike, mida on võimalik tõendada allikate põhjal – mis toimus, millised vestlused aset leidsid –, ma ka kirjeldan.
Teen seda nii, justkui kirjutaksin üht jutustust, aga selle erinevusega, et selle detailid ei ole välja mõeldud. Sellistele stseenilistele osadele järgnevad siis jällegi esseistlikumad osad, kus ma räägin tollasest eluolust, Esimesest maailmasõjast ja Prahast. Minu meetod on olla justkui kaamera, mis liigub panoraamvaatest lähemale, detailidele.
Kui tahta nii töötada, tähendab see, et allikmaterjal tuleb endale väga hästi ja eri tasanditel selgeks teha. Esmalt pidin endale selgeks tegema kõik Esimese maailmasõjaga seonduva: miks see algas ja mille ümber sõda käis. Siis läksin ühe tasandi võrra sügavamale ja vaatasin, kuidas olid asjaolud Prahas, kus oli nii sakslasi kui tšehhe. Viimastel ei olnud mingit huvi saada saadetud rindele, sest nad leidsid, et neil kui slaavlastel ei ole mingit põhjust sõdida teiste slaavi rahvaste vastu ja sakslased pidagu oma sõda ise. Sakslaste meelest olid tšehhid seetõttu mõistagi reeturid ja see olukord põhjustas tollases Prahas palju pingeid.