Brno balleti mustvalge menutükk

Triinu Upkin
, Balletiartist ja kultuuriteoreetik
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Mário Radačovský ballett «Black and White».
Mário Radačovský ballett «Black and White». Foto: Ctibor Bachraty

Birgitta festival toob tänavu Tallinna Brno Rahvusteatri balleti. 16. augustil etendub Pirita kloostri varemetes «Black and White», Tšehhi suuruselt teise balletitrupi kunstilise juhi Mário Radačovský nüüdisaegne nägemus balletist «Luikede järv», ja 17. augustil kolme eriilmelise Ameerika Ühendriikides loodud tantsulavastuse õhtu «Made in USA».

Loo autoril oli võimalus oma silmaga näha lavastust «Black and White» 14. juunil Slovakkias Piešťanys. Tegu on 2012. aastal loodud omapärase ja mõtlemisainet pakkuva tantsulavastusega, mida on menukalt esitatud mitmel pool maailmas ja mida lavastaja ise hindab oma seni edukaimaks balletiks.

Klassikaliste ballettide nüüdisaegsed tõlgendused on õrn teema. 19. sajandi lõpus loodud ja 20. sajandi jooksul kinnistunud klassikalise balleti dogmade võim on endiselt suur ja nende vastu pöördumisele vaadatakse balletimaailmas tihti kui pühaduseteotusele, kuigi tihti asjata. Leidub muidugi ka tunnustatud ja õnnestunuks kuulutatud uusi tõlgendusi klassikalistest ballettidest, nt Matthew Bourne’i «Luikede järv», Mark Morrise «Hard Nut» («Pähklipureja» ainetel), Mats Eki «Uinuv kaunitar» ja «Giselle», et nimetada vaid väheseid.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles