Ooperi mõiste on muutunud sünonüümiks nimedele, mida kandnud heliloojad pärinevad ajastust, kui sõideti veel hobutõldadega: Mozart, Rossini, Donizetti, Bellini, Verdi, Wagner, Bizet, Puccini, Rimski-Korsakov ja Tšaikovski. Ja õigustatult, sest nimetatud komponistide teosed moodustavad ooperi ja tema püsipubliku jaoks kuidagi liiga järsku ning paljuski märkamatult kätte jõudnud 21. sajandil umbes 70% kõigist maailmas lavastamisele tulevatest teostest, sisustavad umbes 80% toimuvatest ooperietendustest ning pälvivad umbes 90% publikust.
Ning seega on teatav anakronistlikkus ooperi brändi osa – ooper on avaliku kuvandi kohaselt aristokraatlik ja snobistlik igand, mis on oma arenguvõimalused ammendanud juba üleeelmisel sajandil; midagi klassikalist, mida saab nüüdisajal mitte niivõrd luua, kuivõrd üksnes taasesitada (ning ühtlasi lavastuskeele kaudu vajadusel «kaasajastada»). Kaasaegne ooper ei eksisteeri laiema kultuuriavalikkuse silmis mitte muusika- ja teatrižanri, vaid peamiselt paljukirutud moodsa lavastusliku režii tüübina.
Enese kestva konservatiivsuse üle uhkust tundev ooper näib kõrvalt vaadates sisulises mõttes elukauge, vormiliselt pentsik ja põhjendamatult pompoosne ning osalusrituaalina elitaarne. Ooperi üldisele arengule pole kindlasti kasuks tulnud ka asjaolu, et selle tegemine, turundus ja retseptsioon on suuresti klassikalise muusika skeene siseasi, ega ulatu kuidagi laiematesse teatriringkondadesse.