Sellist tegevust meie teaduselu korraldus paraku eriti ei toeta, sest hea populaarajalugu eeldab põhjalikku uurimistööd, mis tuleb aga autoril kinni maksta oma taskust (teadusrahale loota ei maksa), samas ei luba me raamatuturu väiksus panustada hilisemale müügiedule, mis tehtud kulud korvaks.
Kõige teravamalt torkab lõhe võimaluste ja ootuste vahel silma ajalooliste biograafiate osas, mis on tavapäraselt olnud nõudlikumate lugejate lemmikžanr, ent mida kutselised ajaloolased harva viljelevad (tundub liiga lihtne ja labane). Eesti ajalugu on biograafilises võtmes üleskündmata uudismaa, nimekiri nendest ajaloolistest tegelastest, kes vääriksid korralikku, laiemale lugejaskonnale mõeldud elulugu, läheks nii pikale, et ei mahuks siia veergu äragi.
Tõstatasin aga selle teema, et tunnustada Andres Adamsoni viimaste aastate tegevust eestikeelse populaarajaloo edendamisel. Mõne aastaga on ta avaldanud mitu teost (sh «1242: müüti murdes» ja «Liivimaa kuningriik», mõlemad 2013), mis on ühtaegu piisavalt hästi informeeritud ja piisavalt köitvalt kirjutatud, et pakkuda ajaloohuvilisele lugejale nii mõnegi hariva ja põneva hetke.
Adamsoni viimane raamat, «Mida koolis ei õpetatud: Eesti ajaloost viha, eelarvamuste ja valehäbita» on uus oluline teetähis selles töös. Mõningase liialdusega võib seda pidada uueks Eesti ajaloo ühemehe-üldkäsitluseks, mida saab soovi korral võrrelda näiteks Enn Tarveli hiljutise «Eesti rahva looga». Mõlemad pakuvad isikliku, revisionistliku ja konkreetsetele probleemidele keskenduva panoraami Eesti ajaloost jääaja lõpust tänapäevani, lihtsalt Adamsoni haare on tahtlikult veidi väiksem ja lüngad käsitluses suuremad, seda eriti 20. sajandi osas.