Algab Ingmar Bergmani retrospektiiv

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Kultuuritoimetus
Copy
Ingmar Bergman õpetab 1960. aastate keskel poeg Danielile filmikaamera käsitsemist, taamal Danieli ema ning Bergmani toonane abikaasa Käbi Laretei.
Ingmar Bergman õpetab 1960. aastate keskel poeg Danielile filmikaamera käsitsemist, taamal Danieli ema ning Bergmani toonane abikaasa Käbi Laretei. Foto: Lennart Nilsson

Sõpruse kinos ja Tartu Elektriteatris sel nädalal aset leidva retrospektiivi alapealkirjaks on «Bergman 100. Rituaalid». Filminädala programmis tulevad esitlusele just Bergmani poolt loodud  1960ndatest aastatest pärit filmid: «Seitsmes pitser» (1957), «Neitsiallikas» (1960), «Nagu peeglis» (1961), «Armulaualised» (1963), «Vaikus» (1963), «Persona» (1966) ja «Hunditund» (1968).

Nagu sõjajärgsele kunstile omane, kujutas ka Bergman võõrandumist. Inimest kujutati üksikuna, võimetuna kontakti leidma kellegagi või millegagi. Küsimuse alla pandi perekond, religioon, ühised ühiskondlikud väärtused. Need on ka Bergmani teemad, kuid tema omapära on isiklikkus. Ta on vist kõige rohkem oma isiklikku elukogemust kujutanud režissöör kinoajaloos.

Iga noot tuleb välja teenida omaenda eluga, rääkis Arvo Pärt. See eeldab, et tähtsam kunstist on elu. Milline on su elu, selline on ka su kunst. Bergmani eraelu oli väga intensiivne, mäss oma pastorist isa vastu, radikaalne vaade seksile, palju naissuhteid. Patt Bergmani filmides pole aga magus, vaid kannatust ja ängistust põhjustav, nagu ka kristlikus õpetuses. Bergman rääkis, et idee Jumalast kui millestki täiuslikust paneb inimest tundma end räpase maona ja selline tunne pole inimesele hea. Vaatamata sellele, kas see tunne on hea või halb, on Bergman inimest just sellisena kujutanud: räpase maona. Igavesti patustavana, kes selle tõttu kannatab.

Bergmani retrospektiivi ajakava Sõpruses

  • 25. oktoboer kell 18.30 Seitsmes pitser / The Seventh Seal (1957) – 96 min
  • 26. oktoober kell 18.30 Neitsiallikas / The Virgin Spring (1960) - 89 min
  • 27. oktoober kell 18.30 Nagu peeglis / Through a Glass Darkly (1961) - 89 min
  • 28. oktoober kell 18.30 Armulaualised / Winter Light (1963) – 81 min
  • 29. oktoober kell 18.30 Vaikus / The Silence (1963) - 95 min
  • 30. oktoober kell 18.30 Persona / Persona (1966) – 85 min
  • 31. oktoober  kell 18.30 Hunditund / Hour Of The Wolf (1968) – 87 min

Filmiprogrammi kureerib Rainer Sarnet.

Bergmani Retrospektiivi ajakava Tartu Elektriteatris

  • N 25. oktoboer kell 18.30 Seitsmes pitser (1957) – 96 min
  • N 25. oktoboer kell 21:00 Armulaualised (1963) – 81 min
  • R 26. oktoober kell 18.30 Neitsiallikas (1960) – 89 min
  • R 26. oktoober kell 21:00 Vaikus (1963) – 95 min
  • L 27. oktoober kell 18.30 Nagu peeglis (1961) – 89 min
  • L 27. oktoober kell 21:00 Persona (1966) – 85 min
  • P 28. oktoober kell 18.30 Armulaualised (1963) – 81 min
  • P 28. oktoober kell 21:00 Hunditund (1968) – 87 min
  • E 29. oktoober kell 18.30 Vaikus (1963) – 95 min
  • E 29. oktoober kell 21:00 Seitsmes pitser (1957) – 96 min
  • T 30. oktoober kell 18.30 Persona (1966) – 85 min
  • T 30. oktoober kell 21:00 Neitsiallikas (1960) – 89 min
  • K 31. oktoober kell 18.30 Hunditund (1968) – 87 min
  • K 31. oktoober kell 21:00 Nagu peeglis (1961) – 89 min
Tagasi üles