Kuldne Mask Eestis lõppes, kuid sellele tuleb järg

Kultuuritoimetus
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Maksim Didenko lavastus «Tsirkus» Moskva V. Majakovski nimelises teatrist.
Maksim Didenko lavastus «Tsirkus» Moskva V. Majakovski nimelises teatrist. Foto: Stanislav Moshkov

Festival toimus neljas Eesti linnas vahemikus 9.-17. oktoober, mängiti üheksat erinevat lavastust, mida külastas kokku üle kuue tuhande vaataja Tallinnas, Narvas, Sillamäel ja Viljandis. Festival avati juba teist korda Eesti sügispealinnas Narvas ja pärast pikemat vaheaega mängiti etendusi taas ka Viljandis. Sillamäel sai festivali kogeda aga juba neljandat aastat järjest.

Esimest korda oma toimumise jooksul ei lõpe festival Kuldne Mask oktoobris, vaid jätkub ka detsembris: Tallinna Linnateatri festivalil Talveööunenägu  mängitakse Moskva Rahvuste teatri etendust «Šukšini jutustused». Linnateatri festival on pühendatud läti lavastaja Alvis Hermanise loomingule. Etendus «Šukšini jutustused» on üle maailma tuntud läti lavastaja ainus lavastus Venemaal, millest sai ka 2010. aastal kategoorias «draamalavastuse suurvorm2 festivali Kuldne Mask laureaat. Sisuliselt tähendab see festivali Grand Prix’d.

Etendustele eelnenenud festivali Kuldne Mask Eestis pressikonverentsil, millest võtsid osa läti lavastaja Alvis Hermanis, Linnateatri direktor Raivo Põldmaa ja festivali Kuldne Mask peadirektor Maria Revjakina, hinnati kahe festivali esimest koostöökogemust kõrgelt ning rõhutati tähtsat aspekti – teatrikunst loob ruumi, kus kustuvad piirid ning kaob eelarvamus. Nende ülesannete tähtsusest, mida festival Kuldne Mask Eestis lahendab, rääkisid ka EV kultuuriminister Indrek Saar, Tallinna Linnavolikogu esimees Mihhail Kõlvart ja VF Suursaadik Eestis Aleksandr Petrov.

Festivali avamisel Tallinnas Alexela Kontserdimajas tervitas publikut EV peaminister Jüri Ratas, kes tõi näiteks kultuurisündmusi, mis ühendavad kaht naaberriiki ja võttis oma esinemise kokku järgmiste sõnadega: «Kõik see näitab, et just kultuur lähendab meid ja aitab ehitada silla üle erimeelsuste.». Nimelt see ongi festivali Kuldne Mask Eestis üheks tähtsaimaks ülesandeks. Kõikidel festivali sündmustel pakutakse sünkroontõlget eesti keelde, mis toob kokku pretsedenditu arvu nii vene- kui ka eestikeelset publikut. Turu-uuringute AS 2016. aasta uuringu 1Teatri roll ja positsioon ühiskonnas» andmetel oli Kuldne Mask Eestis kõige populaarsem festival riigis.

Sel aastal külastas eesti publik protsentuaalselt kõige rohkem kaht etendust: Timofei Kuljabini lavastust «Kolm õde», kus Novosibirski teatri «Krasnõi Fakel» näitlejad mängisid etendust viipekeeles atraktiivsel laval Kultuurikatlas ning Dmitri Krõmovi lavastust «Kaasavaratu», mille vastu on eesti publiku huvi olnud kindel juba mitmeid aastaid. Kõige enam vaidlusi tekitavaks osutus noore avangardisti Maksim Didenko lavastus «Tsirkus» Moskva V. Majakovski nimelises teatris 1Inimene, kes pidas oma naist kübaraks» ameerika neuropsühholoog Oliver Sacksi samanimelise raamatu alusel, mille kõige edukam etendus toimus Viljandis. Programm Laste weekend on suunatud uue teatripubliku põlvkonna kasvatamisele ja oli Sillamäel oodatult edukas – Sankt Peterburi Väikse Draamateatri etendust «Võlur Oz» mängiti ka Tallinnas.

Hariduslik off-programm pakkus teatrikriitiku, teatriteadlase ja Moskva Elektriteatri «Stanislavski» «Kaasaegse vaataja ja kuulaja kooli» kuraatori Kristina Matvijenko loenguid. Loengud valgustasid vene avangardismi algust XX sajandil, maailma kaasaegse teatri aspekte ja ka kõiki festivali sündmusi. Kõik loengud olid samuti varustatud sünkroontõlkega eesti keelde. Off-programmi raames toimus ka Alexela Kontserdimajas näitus «Teater ja film. Koosmõjude kogemus», kus külastajad said tunnetada Maksim Didenko etenduse «Tsirkus» atmosfääri.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles