Millest räägivad Euroopa parimad lavastused?

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Hetk Cirkus Cirköri lavastusest «Limits event/Extract».
Hetk Cirkus Cirköri lavastusest «Limits event/Extract». Foto: Mats Bäcker

Euroopa Teatriauhindade etendusnädalal Peterburis oli programmis neliteist lavastust, lisaks tänavustele laureaatidele ka eelmistel aastatel pärjatud Andrei Mogutši, Lev Dodini ja Toni Servillo tööd. Nähtud lavastused võib (lihtsustatult) jagada kaheks: humaansuskriisi, vägivalla (sõjaga) ja võimuga tegelevad lavastused ning teatri rolli ja positsiooni vaatlevad tükid. Peterburis etendusi vaadetes jäi kõlama kunstnike mure ja hirm Euroopa tuleviku pärast ning lavastajad väljendasid selgelt oma poliitilisi vaateid ja moraalseid tõekspidamisi.

Nähtud komplekti erilisim ja piire nihutavaim lavastus oli Euroopa Uue Teatrireaalsuse auhinna ühe laureaadi, rootslaste Cirkus Cirköri «Limits event/Extract», kus meisterlike akrobaatiliste trikkidega sama oluline oli sõnum Euroopa avatusest, liikumisvabadusest ja piiride sulgemise ohtlikkusest.

«Püsimiseks peab kogu aeg liikuma,» teatas akrobaat publikut õhku ahmima panevat tasakaaluharjutust tehes. Teksti kasutati lavastuses napilt, oma maailmavaadet rõhutades, aga vaatamata loosunglikkusele ja kohatisele naiivsusele oli lavastus mõjuv ja mõtlema panev – hirm näitlejate ebaõnnestumise ees ning rõõm õnnestunud trikkidest avasid publikus sõnumi vastuvõtmiseks hoopis uued närvikanalid ja just see võte muutis Cirkus Cirköri töö minu silmis uuenduslikus ja huvitavaks.

Tagasi üles