Kui suur kirjandusteoreetik ja kirjanik Juri Tõnjanov kirjutas Aleksandr Gribojedovist ajaloolise romaani «Vazir-Muhtari surm» (1928, e. k 1978), mis andis tollele suhteliselt halvasti tuntud diplomaadile ja kirjamehele veenvalt küünilise ja elava karakteri, õnnitles Maksim Gorki autorit: «Isegi kui Gribojedov niisugune ei olnud, hakkab ta nüüdsest peale olema just selline.» Sedasama võiks öelda Solženitsõni Lenini kohta: isegi kui Lenin niisugune ei olnud, on ta pärast Solženitsõnit selline – vähemalt senikaua, kui ei kirjutata veenvamat ilukirjanduslikku portreed.
«Lenin Zürichis» on niisiis ambitsioonikas ajalooline teos, mis minevikku mitte ainult ei illustreeri, vaid mõtestab ja aitab mõista. Solženitsõni peamine tehniline vahend selleks on teadvusevool, pikalt väljaarendatud siirdkõne, millega juhatatakse lugeja otse Lenini pähe, tema mõttemaailma. (Igapäevases kriitikapruugis kiputakse teadvusevoolu ja sisemonoloogi kasutama sünonüümidena. Korrektsem oleks need lahus hoida, nimetades sisemonoloogiks minavormis sisekõnet ja teadvusevooluks temavormilist.)
Tunda on, et autor on oma tegelasse sügavalt sisse elanud, mõtelnud tema mõtteid, omandanud tema – tuleb tunnistada, et üsna jõleda – kõnemaneeri. Aga tegu pole kaugeltki labaselt demoniseeriva satiiriga. Pigem võib aimata kokkupuutepunkte kahe suurmehe vahel: nii Lenin kui ka Solženitsõn olid kinnismõtteliselt pühendunud missiooniinimesed, põrandaalused, kes ohverdasid suurele üritusele oma elumugavused, mõnikord ka isiklikud suhted ja rõõmud.
Üritused olid neil muidugi vastandlikud. Lenini puhul oli selleks revolutsioon – ükskõik kus, mis hinna ja ettekäändega. Solženitsõni missioon oli Lenini pöörde tagasipööramine – kui ka mitte kohe käegakatsutavas reaalsuses, siis inimeste mõtteviisis. Sõna jõusse uskujana hakkas ta juba 1960. aastatel kavandama suurt «kirjanduslikku konspiratsiooni» – tõesõnumi süstimist vene, aga ka lääne inimeste teadvusse.