Ka minu raamat põhineb küll mälestustel, kuid on siiski ilukirjandus. Julgen soovitada seda lugeda sellise pilguga.
Kui palju tuli raamatuga seotud mälutöös välja asju, mille olemasolust polnud varem aimu?
Mõnes mõttes vastan, et vaata eelmist vastust. Aga muidugi, kui võtta rohkem kui pooleks aastaks, igapäevaselt ja töiselt fookusesse üks intensiivsemaid perioode oma elust, siis üllatab nii mõnigi mälupilt, mille taasavastad. Kuid veelgi rohkem hägustub sellises töös piir tegelikke minevikusündmusi kajastada püüdva mälu ja kujutlusvõime vahel. Me ei suuda oleviku sündmusigi adekvaatselt võtta, saati siis veel mälestustes marineeritud minevikku. Mäletamine on loomine.
Samas on raamatus nii paljut, mida tundub, et välja ei mõtle.
Üldiselt võin siiski kinnitada, et kõige värvikamad, kõige drastilisemad sündmused on pigem tõsi kui väljamõeldis, noh, need seks, vägivald ja muud kannatused.
Ja freudisti kurvastuseks pean ütlema, et ma polnud neid kuhugi teadvuse pimedatesse nurkadesse tõrjunud, ma mäletasin neid küll. Nii et mingit heroilist pilti endast kui kirjutamisprotsessis deemonitega heitlevast loojaheerosest ma esitama ei hakka, kuigi turundaja minus sosistab, et äkki oleks see kasulik.
Sõjavägi õpetas sulle ühtteist, kasvõi mõttetute töödega toime tulemist, mida kirjutamine sulle võrdväärset õpetas?
Kirjutamine õpetas enesedistsipliini, püsivust ja ainult sõnadega looma. Õppisin kirjutama nii, et miski pole kindel ega enesestmōistetav. Õppisin kirjutama kõige tavalisemaid ja lihtsamaid asju pidevalt imeks pannes. Nii tekib selle kõige tavalisema ümber helendus. Telliskivist või saapast või püksirihmast saab staar, ta on valgussõõris. Sel moel võib selguda, et neil igapäevastel asjadel on kõigil midagi öelda terve maailma kohta.