Aastal 1954 asutas Jonas Mekas koos oma vennaga ühe suurima Ameerika filmiajakirja, neli korda aastas ilmuva Film Culture’i. See oli omamoodi agoraa, milles võrsunud isevärki mõtted toona moodustuva avangardkino kohta viisidki Ameerika underground-kino tekkeni. Mekas oli ühtlasi üks Anthology Film Archivesi kaasasutajaid – see on New Yorgi East Village’is asuv maailma suurim eksperimentaalsete filmide arhiiv, kus linastub tänaseni kummalisi või piire nihutava sisuga filme.
Mekase enda filmid (näiteks 1969. aasta «Walden» või 1976. aasta «Lost, Lost Lost») on pea kõik omamoodi melanhoolsed ja poeetilised päevikud – ehkki ta ei vastandunud algul Hollywoodi kinole teadlikult, on neis päevikutes tajutav teatav äraolek, püsitus, kodutus. Nukrus ja poeesia. Filmija suhe ümbritsevaga nihestub siin meeldivalt – Mekas toob oma filmide kaudu välja igasuguse autobiograafia keskmes oleva mõistatuse. Ühelt poolt on igasugune kõneakt alati «endast» rääkimine, teisalt aga on inimesel endast tegelikult võimatu rääkida, kuna ta jääb paratamatult ka iseendale mõistatuseks. Mekase filmid on küll «loomulikud» ja autobiograafilised (tema intuitiivsed käe- ja silmapikendused), ent samas alati ka sünteetilised, selgesti kokku pandud, komponeeritud ja monteeritud artefaktid. Ühekorraga privaatsed mälestused ja avalikud unenäod.
Ometi on Mekas ise oma filmide kohta selge sõnaga öelnud, et teda huvitavad ilusaid ja rõõmsad asjad ning situatsioonid – ta soov oli alati, et tema filmid tooksid vaatajatele rõõmu. Ehkki ta tegeles kogu oma elu (enda) mineviku ja mälumaastikega, oli ta pilk mingis mõttes alati suunatud tulevikku. Vilniuse kunstiakadeemia audoktoriks saades ütles ta tulevastele põlvedele oma videotervituses: «Inimene on nagu instrument, mis püüab kinni ka kõige õrnemad võbelused; ka need, mille aeg alles tuleb. /…/ Meie vaimustus, lummatus peab olema osa meie olevikust. Ja see ongi kõige raskem – me peame nägema kõike ja võtma kaasa minevikust kõik, mis seal tehtud, ent meie kõige olulisemaks ülesandeks jääb ikka töö iseendaga. Et me jääksime oleviku subtiilseteks instrumentideks.» Võtkem tema nõu kuulda.