Ühesõnaga, mitte igaüks ei kuulu rahva hulka, sinna kuulub ainult „edasiviiv“ ja õige osa elanikkonnast! Samamoodi väitvat Mülleri meelest populistid, et nemad esindavad „õiget rahvast“ (tõelisi ameeriklasi, eestlasi, poolakaid jne), isegi kui nende populaarsusnumbrid seda ei kinnita. „Meie olemegi peavool,“ teatab äärmuspoliitik, kelle parteid toetas kõigest iga kuues valija ja iga üheksas valimisõiguslik kodanik.
Ühes huvitavas joonealuses juhib Müller tähelepanu sellele, kuidas tegeliku rahva ja „õige rahva“ erinevusel on paralleele hiliskeskaegsete arusaamadega lunastaja, kuninga ja lõpuks ka rahva kahest kehast, loomulikust ja müstilisest. Pretensioon olla rahva „müstilise keha“ ainuesindajad paneb populistid võimule saades astuma samme, millega välistada võimu rahumeelne üleminek opositsioonile.
See ongi punkt, kus populism läheb demokraatiaga otsesesse vastuollu: opositsiooni ei tunnistata mängu jätkumiseks vajalikuks vastasmängijaks, vaid kuulutatakse täiesti mänguväliseks võõrjõuks. Pluralism või mitmekesisus iseenesest ei tarvitse küll olla ühiselu alusväärtus, kuid see on vähemalt vajalik vahend vabaduse tagamiseks. Demokraatia toimimiseks on ju tarvis, et kaotajaid ei pandaks vangi ega löödaks maha.
Müller toob esile kolm peamist sammu, mille populistid oma kättevõidetud võimu põlistamiseks tavaliselt astuvad. Esiteks „riigi koloniseerimine“ ehk võtmekohtade mehitamine oma poistega, sealhulgas iseseisvate võimuharude, kohtuvõimu ja ajakirjanduse allutamine. Teiseks, massiklientelism ja „diskrimineeriv legalism“ ehk patronaaživõrgustike loomine, nii et osa ettevõtjaid meelitatakse hüvedega (näiteks riigihangete teel) oma toetajaks ja teistele saadetakse kaela maksuamet ja prokuratuur. Kolmas meetod on tsiviilühiskonna allasurumine, näiteks kodanikuühenduste määratlemisega „välisagentideks“. Õigupoolest esineb kõiki neid meetodeid demokraatiaski ning mõistagi kuuluvad need sammud ka autoritaarsete režiimide repertuaari.