Prantsuse poliitilise ajaloo sümbol
Vaatamata oma suurusele ja prominentsele asukohale ei kujunenud Notre-Dame’i katedraalist keskajal Prantsuse kuningavõimu sümbolit. Läbi kogu keskaja jäid Kapetingidest kuningad truuks vanale kombele lasta ennast kroonida Reimsi katedraalis ja matta Saint-Denis’ kloostrikirikusse. Kõige suuremat poolehoidu näitas kiriku vastu üles Louis IX, hilisem pühak, kes 1239. aastal kinkis kirikule Pühalt Maalt hangitud Kristuse okaskrooni; hiljem anti kirikusse hoiule mõned Püha Louis’ enda pühad säilmed, sh tema tuunika ja tükk lõualuud. (Viimaste andmete põhjal õnnestus kõik need reliikviad tulekahjust päästa.)
Kuningavõimu tihedam side Jumalaema kirikuga sai alguse alles Bourbonide päevil 16. sajandi lõpul–17. sajandil, mil kirik kujunes uue kuningadünastia olulisemate tseremooniate asupaigaks. Seal peeti kuninglikke pulmi ja viidi läbi kuninglikke matuserituaale (isegi kui surnukehad maeti endiselt Saint-Denis’sse).
Prantsuse revolutsiooni puhkedes 1789. aastal saabki kirikule esialgu saatuslikuks tihe seos monarhiaga, kirik rüüstatakse kohe revolutsiooni alguses, isegi kui jumalateenistusi peetakse esialgu seal edasi. 1793. aastal otsustatakse kirik vabastada kõigist nn feodaalkorra sümbolitest, mis tähendab, et läänefassaadilt kõrvaldatakse sadakond skulptuuri, sh nn kuningate galerii, mida arvatakse ekslikult kujutavat Prantsuse kuningaid (tegelikult on tegemist Juuda kuningatega). Sümboolselt lõigatakse skulptuuridel pead otsast, ent tänu ühele tunnistajale õnnestub lõhutud kujud ära peita. Suure üllatusena leiti neist 21 juhuslikult üles 1977. aastal ja tänapäeval saab neid vaadata Cluny keskaja muuseumis Pariisis. Samal, 1793. aastal muudeti kirik ametlikult «Mõistuse templiks» ja seal asuti viljelema uut ilmalikku kultust, esialgu Mõistuse, hiljem Kõrgema Olevuse kultust.