Katedraal ja kunstiajalugu

Mart Kalm
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Pariisi Notre-Dame'i üks vitraažakendest.
Pariisi Notre-Dame'i üks vitraažakendest. Foto: akg/North Wind Picture Archives /Scanpix

Nüüd, kui tasapisi hakkab selguma põlengu tekitatud kahju ulatus, palus kommenteerin Jumalaema kiriku kunstiajaloolist väärtust arhitektuuriajaloolane, Eesti Kunstiakadeemia rektor ja Eesti Teaduste Akadeemia asepresident Mart Kalm. 

See ei olegi nii lihtne, sest ühtepidi on kirikus hoitud reliikviad ja hoonega seotud poliitiline ajalugu tähenduselt ehk kunstiajaloost võimsamad ning mõlemad, nii religioon kui ka poliitika on süütu, näiliselt huvitu kunstiajaloo oma haibis ära kasutanud.

Teisalt on kunstiajalooteadus oma lõputuis otsinguis kaugenenud traditsioonilisest vormiajaloost ja ikonograafiast ning hajunud uutes teoreetilisemates lähenemistes ega tea enam täpselt, mis on oluline. Samas pole keskaja kunst olnud distsipliini uuenemise keskmes, mistõttu tarindikeskne ja ikonograafiline lähenemine tunduvad siin jätkuvalt asjakohased ja on laiemale publikule mõistetavad.

Tagasi üles