Prima Vista, mis on vaieldamatult suur ja väärikas kirjandusfestival, on teinud huumori oma tänavuse ürituse peateemaks. Kas see on märk sellest, et huumor hakkab murdma suurde – ehk akadeemiliselt ja institutsionaalselt tõsiselt võetavasse – kirjandusse, kuhu ta varem justkui kunagi päriselt kuulunud ei ole?
Kuhu lugejad, kriitikud ja kirjandusloolased huumori paigutavad, on rohkem nende mure. Ei usu, et Mark Twain ja Jaroslav Hašek või Ilja Ilf ja Jevgeni Petrov väga muretsesid, kuhu nad täpselt paigutuvad. Tähtis on, et igaüks teeks oma tööd enam-vähem nii, nagu võimed lubavad. Seda tegid eespool nimetatud, seda teevad eesti humoristid, aga kuhu see välja viib, eks see siis paistab.
Kas parketikõlblikuks ja «tõsiselt võetavaks» muutumine on seni kirjandusliku paaria rolli surutud huumorile üldse hea ja ihaldusväärne?
Ei ole. Ma ei tahaks näha seda «huumorit», mis ilmuks näiteks aasta pärast seda, kui see on ametlikult, kas kultuuriministri või riigikogu kultuurikomisjoni otsusega kuulutatud eesti kirjanduse juhtivaks žanriks. Ei tahaks lugeda neid krampliku naljatamispüüde vilju, mida hakkaksid hästi tuule suunda tajuvad, kuid huumorimeeleta kirjanikud muutunud oludes turule tooma.
Ei, las läheb kõik isevoolu, nii nagu ta viimasel ajal on läinud, ja ei maksa karta, et naljakirjandus, kui ta peab tekkima, tekkimata jääks. (Vana rahvatarkuse baasil ütleksin koguni, et «ega nali taeva jää», aga praeguse kalambuuribuumi ajal on kõik kalambuurid niigi juba tehtud, nii et tegelikult ma seda ei ütle.)