Groysi järgi oli tehnika üksluise progressi idee eriti vastumeelne 20. sajandi alguse vene avangardile. Kunstnik Kazimir Malevitš ja luuletaja Velimir Hlebnikov püüdsid leida otselõiget ajaloo lõppjaama, kus taastuks inimkonna ja looduse harmoonia. Selleks tuli avastada ajaloo ja inimvaimu võimalikkuse tingimused, nende alg- ja lõppvormid. Malevitši jaoks oli kõikide vormide transtsendentaalseks tingimuseks eimiski, must ruut. Hlebnikovil oli selleks mõistusetagune keel, kõigi keelte ema.
Samal ajal lagunesid ilmasõja, revolutsiooni ja sõjakommunismi käigus tõepoolest laiali kõik senised ühiseluvormid, mida intelligendid olid niikuinii pehkinuks pidanud. See andis konstruktivistidele lootust, et nemad saavad nüüd ise määrata, mida revolutsiooniaegse anarhiaga puhtakspühitud tahvlile kirjutama hakatakse. Muidugi hindasid nad oma tähtsust üle, kui oletasid, et inimhinge saab ümber kujundada, omamata võimu, st vägivallavahendeid. Viimased aga kuulusid bolševikele.
Lõpuks tuligi Stalin, kes tegi avangardistide, proletkultlaste ja kaasajooksikute tigedatele nääklustele lõpu ning seadis sisse sotsrealismi. „Stalini ajastu viis täide avangardi põhinõudmise, et kunst läheks elu kujutamiselt üle elu ümberkujundamisele“ (lk 74). Avangardi püüdlus ületada kunsti autonoomia, kunst kunsti pärast ning hakata ümber kujundama elu ennast ei ole midagi Vene revolutsiooni ajale eriomast. Püüdluse idud on läänes, kuid vene kultuurile on iseloomulik, et „võetakse üle kõige radikaalsem Lääne mood, radikaliseeritakse seda veelgi ja arvatakse end seeläbi Läänest võrratult üle olevat“ (lk 136).
Kuigi väliskujult erinevad avangardsed ja sotsrealistlikud teosed nagu öö ja päev, kaevab Groys välja „dialektilise“ järjepidevuse nende ümberkujundamisprojektide loogikas. Peamine sisuline erinevus on see, et kui avangardteostes jäi uue maailma ehitaja subjekt ise pildilt välja, siis sotsrealism seadis demiurgi, st sm Stalini oma maailma keskmesse. Ja kui avangard tahtis minevikust lahku lüüa, siis sotsrealism võttis nivelleerivalt üle „kogu inimkonna progressiivse kultuuripärandi“ kui ühetaolise näidistelao. Sotsrealismi motiveeris ettekujutus, et ollaksegi juba jõudnud ajaloojärgsesse utoopiasse, et NSVL on tõepoolest sooritanud hüppe ajaloost välja, olles küll veel ümbritsetud kapitalistlikust maailmast, kus klassivõitlus tuimalt jätkub.