Teisel korral, aastal 1949, pärast järjekordset häbistamist kaheksanda sümfoonia pärast, suvatseb Šostakovitšile helistada Stalin isiklikult, et sundida ta propagandareisile New Yorki, kus tal tuleb mõista hukka mitte ainult enda, vaid – märksa hullem – ka Stravinski muusika, mida ta tegelikult imetleb. Näib, et Võimu külma, maadligi rõhuva jõhkrusega silmitsi peaksid võimetu viha, jälestus ja põlgus enda vastu inimese hävitama. „Ta mõtles sellele, et Gogolil oli kombeks peegli ees seista ning aeg-ajalt omaenda nime hõigata – toonil, mis oli täis vastikust ja enesest võõrandumist. See ei tundunud Dmitri Dmitrijevitšile hullumeelsusena“ (lk 44).
Kuid enesejälestus ja alandatus on üks asi, su lähedaste elu hoopis teine. Šostakovitš võib märtreid, Võimule vastu astunud ja tõtt kõnelenud kangelasi imetleda ja isegi nende saatust kadestada – nemad on surnud, ja surnuid ei saa enam allapoole kiskuda. Aga nendega koos hävisid paljud teised nende ümber. Oma lähedaste päästmiseks tegid sa kõik, mis võimalik – ja kui see tähendas enda päästmist, siis päästsid sa enda. Kas see teeb inimese argpüksiks? Või on see järeleandmatu enda päästmine, elus püsimine isegi võimatute alanduste hinnaga, omamoodi kangelaslikkus? Barnesi Šostakovitš muigab kõveralt seda võimalust kaaludes, kuid näib jäävat kindlaks, et on argpüks. Võib-olla, tahaksin arvata, nõuab ka selle endale tunnistamine teatavat vaprust.
Kolmandat korda kõnetab Võim Šostakovitšit 1960. aastal, tükk aega pärast Stalini surma, kui ta lõpuks ometi teab, et „tal lubatakse elada“ (lk 131) – ent teda veendakse astuma kommunistlikku parteisse, mida ta seniajani on otsustavalt vältinud. Seda võib pidada ta moraalse languse sügavaimaks punktiks – enam ei ole isegi ohtu elule, millega end välja vabandada. Tundub, et ta on väsinud, väsinud isegi enda vastu tülgastust tundmast. „Hing võis hukka minna ühel viisil kolmest: selle läbi, mis teised sulle tegid; selle läbi, mida teised sundisid sind endale tegema; ja selle läbi, mida sa ise vabatahtlikult olid nõus endale tegema. Ühestki viisist piisas, aga juhul, kui toimisid kõik kolm, oli vastupanu võimatu“ (lk 161).