Inglise nation on ühelt poolt kitsam, teisalt laiem termin kui eestikeelne „rahvus“ – ta tähistab teatud sorti rahvust, kellel on poliitilisi ambitsioone, aga lisaks veel ka riiki ja kodakondsust. Mõnikord tõlgitakse see ka „rahvaks“, nagu Ühinenud Rahvaste Organisatsiooni nimetuses. Segadus missugune.
Inimmaailm koosnebki ju rahvastest, kuid kõik rahvad pole rahvad päris ühtemoodi. Mõni on rahvus (natsioon), mõni „kõigest” etnos, populatsioon, rahvusrühm, hõimuliit, suguharu jne – kas kõike korraga või ühte neist. Nad võivad olla eri arengustaadiumides (kuigi nüüdisantropoloogia ei taha enam rääkida ei arengust ega staadiumidest). Keel, kultuur, usk, poliitika, tõug, majandus mängivad igaühe siseelus mõneti isesugust rolli.
Ilmar Tõnisson kirjutas 1934. aastal: „Ometi on rahvus ainult siis mõeldav printsiibina, kui ta on põhjenduseks kogu inimkonna liigitumisele.“ Paraku pole ka vahepealsel ajal sellist, kogu inimkonna liigitumist põhjendavat rahvusprintsiipi leida õnnestunud, kuigi nn Vestfaali kord rahvusvahelistes suhetes rüütab õnnelikumad rahvused ühetaolisse välisvormi, nimelt riiklusse.
Tšehhi-juudi-inglise mõtleja Ernest Gellneri (1925–1995) teooria rahvustest ja rahvuslusest on üks elegantsemaid, lisaks vaimukalt kirja pandud. Gellneriga on hea koos mõtelda. (1983. aasta teose 1994–1995 Akadeemias ilmunud tõlget võinuks küll uustrüki jaoks siluda.) Rahvus tähendab Gellneril inimesi, keda seovad kultuurisidemed, mida nad ka ise tunnistavad (väga lai definitsioon!). Rahvuslus aga on põhimõte, et poliitiline üksus ja rahvus peaksid langema kokku, nii et rahvusel oleks oma riik ja riigil oma rahvus. Rahvusliikumine üritab seda põhimõtet ellu viia, selle õnnestumine või nurjumine tekitavad rahvustundeid.