Ajaloo kuulsaim filmikriitik
aja auk 

Pauline Kael

FOTO: Cap/rfs/Image Supplied By Capital Pictures

Kriitiku amet on paljuski ju koera amet, ega keegi sind eriti ei armasta. Paljude jaoks õnneks ja mõnede jaoks õnnetuseks on kriitik kui selline tänapäeval väljasurev liik.

Artikkel kuulatav
Minu Meedia tellijatele
Tellijale

Selle küllaltki levinud tõdemusega on hea alustada artiklit kõigi aegade üheks olulisemaks või isegi kõige olulisemaks peetud filmikriitikust Pauline Kaelist, kes saanuks 19. juunil 100-aastaseks. Tema kuulsus ületas pelgalt filmikriitika lävendi ja nii on temast räägitud lausa kui ühest 20. sajandi teise poole olulisimast non-fiction-autorist, seal ühes lauses koos Tom Wolfe’i või Norman Maileriga.

Näiteks Quentin Tarantino peab Kaeli mõjutajana võrdväärseks oma lemmikrežissööride ja -filmidega. Tarantino kunagine produktsioonifirma kandis nime Band Apart, ­Jean-Luc Godardi ühe tuntuima filmi järgi. Tarantino on öelnud, et teda ei mõjutanud mitte niivõrd see film, kuivõrd Kaeli kriitika sellele. Kaeli sõber, popmuusikakriitikas sama mõõtu kuju Greil Marcus on öelnud Kaeli arvustuste kohta, et neid lugedes tekkis tal tunne, nagu poleks ta vaadanud sama filmi. Sedavõrd rikkalikum ja elavam võis olla Kaeli esitus. Ent tunne, et ei nähtud sama filmi, tähendab suurt tõenäosust, et seda vaadatakse uuesti. Woody Allen samas leidis, et Kaelil on olemas kõik hea kriitiku omadused, välja arvatud see, et ta saab filmidest valesti aru.

Tagasi üles