Ajaloo kuulsaim filmikriitik

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Pauline Kael
Pauline Kael Foto: Cap/rfs/Image Supplied By Capital Pictures

Kriitiku amet on paljuski ju koera amet, ega keegi sind eriti ei armasta. Paljude jaoks õnneks ja mõnede jaoks õnnetuseks on kriitik kui selline tänapäeval väljasurev liik.

Selle küllaltki levinud tõdemusega on hea alustada artiklit kõigi aegade üheks olulisemaks või isegi kõige olulisemaks peetud filmikriitikust Pauline Kaelist, kes saanuks 19. juunil 100-aastaseks. Tema kuulsus ületas pelgalt filmikriitika lävendi ja nii on temast räägitud lausa kui ühest 20. sajandi teise poole olulisimast non-fiction-autorist, seal ühes lauses koos Tom Wolfe’i või Norman Maileriga.

Näiteks Quentin Tarantino peab Kaeli mõjutajana võrdväärseks oma lemmikrežissööride ja -filmidega. Tarantino kunagine produktsioonifirma kandis nime Band Apart, ­Jean-Luc Godardi ühe tuntuima filmi järgi. Tarantino on öelnud, et teda ei mõjutanud mitte niivõrd see film, kuivõrd Kaeli kriitika sellele. Kaeli sõber, popmuusikakriitikas sama mõõtu kuju Greil Marcus on öelnud Kaeli arvustuste kohta, et neid lugedes tekkis tal tunne, nagu poleks ta vaadanud sama filmi. Sedavõrd rikkalikum ja elavam võis olla Kaeli esitus. Ent tunne, et ei nähtud sama filmi, tähendab suurt tõenäosust, et seda vaadatakse uuesti. Woody Allen samas leidis, et Kaelil on olemas kõik hea kriitiku omadused, välja arvatud see, et ta saab filmidest valesti aru.

Tagasi üles