Mõni kuu tagasi pääsesime eestlastena lõpuks oma rahvusriigi suurest sünnipäeva-aastast, mille kajastamine lavakunstis jäi – hoolimata riiklikust ülerahastamisest või osaliselt just selle tõttu? – kuidagi punnitatuks, kiretuks ja sisutuks. Ning tõstatas taas kord küsimuse ajaloo ja kunsti suhtest, selle erinevatest võimalikest ning mõttekatest avaldumisvormidest.
Tellijale
Ooperiformaati valatud ajalootund (2)
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Neil päevil tabab meid järjekordne tähtpäev: möödub 150 aastat eestlaste esimesest üldlaulupeost. Ootuspäraselt ei pälvi see mitte üksnes koorilauljate ja ajaloolaste, vaid ka loomeinimeste kõrgendatud tähelepanu, sünnitades teoseid väga erinevates žanrites. On rõõm tõdeda, et kõrvale pole jäänud ka ooper.
Meenutagem, et vabariigi sünnipäeva tuules tuli välja kaks ooperina välja reklaamitud teost: Rasmus Puuri «Pilvede värvid» (2017) ja Manfred MIMi «Ehmatusest sündinud rahvas» (2018). Mis eri põhjustel minu meelest seda määratlust ei väärinud. Esimene oli pigem muusikal, teine üksikute ooperiesteetikas numbritega draama.