Lõppes Kanuti Gildi SAALi 18. hooaeg

Kultuuritoimetus
Copy
Foto Sigrid Savi etendusest "Pushing Daisies".
Foto Sigrid Savi etendusest "Pushing Daisies". Foto: Gabriela Liivamägi

Kanuti Gildi SAALi 18. hooaeg on üks edukamaid ja põnevamaid läbi ajaloo, mida jääb iseloomustama 3 märksõna: remont, rahvusvahelisus, aktiivsus. Nii rahvusvahelist, teguderohket, elamusterohket ning rõõmu pakkuvat hooaega annab ajaloost otsida. Ja seda vaatamata sellele, et hooaeg algas pikaleveninud remondi tõttu kaks kuud hiljem ning nõudis kogu meeskonna ühist pingutust ümber orienteerumiseks väljaspool oma maja.

Kokku sündis Kanuti Gildi SAALi kaasproduktsioonina sellel hooajal 10 uuslavastust ja installatsiooni. Publiku ette astus kunstnikke 13 riigist. Oma lavastusi näitasid Kanuti Gildi SAALis endiselt Eesti sõltumatu teatri ja muusika põhitegijad Tartu Uus Teater, Teater Kelm, Teater Must Kast, Kinoteater, Ansambel U: jt. Võõrustasime World Music Days festivali, NuQ Treff festivali ning improvisatsioonilise muusika kontserdite sarja Improtest.

Kokku toimus Kanuti Gildi SAALi korraldusel üle 260 ürituse, mida vaatas ja jälgis üle 21000 inimese. 18. hooajal resideerus meil kokku 8 kunstnikku või loomingulist kollektiivi.

18. hooajal esietendusid meie statsionaaris Kadri Noormetsa “Maandatud tõotus”, Sigrid Savi “Pushing Daisies”, Kädi Metsoja “tegeele”, Arolin Raudva, Mari-Liis Eskussoni, Katrin Kreutzbergi, Alise Bokaldere (ehk The Biofilm Sisters) “All That Goes Right”.

Väljaspool meie oma maja nägid ilmavalgust Henri Hüti ja Veiko Tubina “Sisenemine sisenemisse” Tartus, Jarmo Reha “Oomen” Narvas, Adriano Wilfred Jenseni “feelings” Taanis, Juha Valkeapää ja Taito Hoffreni “Pelko/ Fear” Soomes ning Kristina Normani “Lighter Than Woman” Itaalias. Lisaks olime kaasprodutsendid Kristjan Suitsu installatsioonile “Waiting For The Future” NU Performance festivali raames.

Üks suur ja mitmeid aastaid kestnud koostöö sai ka läbi. Märtsis toimus ooperi „Eesti ajalugu. Ehmatusest sündinud rahvas“ viimane etendus. Palju vastakaid arvamusi tekitanud lavateos valmis Rahvusooper Estonia, Kanuti Gildi SAALi ning MIMprojecti koostöös. Kokku toimus 10 etendust. Lavastus valmis EV100 teatrisarja „Sajandi lugu“ raames.

2018-2019 hooaeg oli rikas ka eriliste ürituste poolest. Koostöös Kunsthaus Dresdeni ning Goethe Instituudiga korraldasime Tallinnas kaks mitme päevast ettevõtmist pealkirja all Freiraum Tallinn. Üles astusid Isaac Chong Wai, Sarah Vanhee, Sven Johne, Eva Neklyaeva, Erik Alalooga, Eva Meyer-Keller, Joanna Warsza. Koostöös Kunsthaus Dresdeniga kutsusid nad sama projekti raames külla Jaan Toomiku, Flo Kasearu, Kristina Normani, Tiit Ojasoo ning Ene-Liis Semperi oma töödega.

Üle aasta toimuva NU Performance festivali kuraatoriteks olid seekord Henri Hütt ja Mihkel Ilus, kes olid 7. korda toimuva festivali alapealkirjaks valinud “Objekt ja kollektiiv”. Alati üllatusi täis ning pinget pakkuv festival tõi ka seekord kohale imelisi esinejaid ning palju publikut.

19. jaanuaril kogunesid Kanuti Gildi SAALis kõigi suuremate erakondade esindajad, et avada Eesti kultuuripoliitika sõlmküsimused. Enne valimisi toimus esimene Poliitikapidu.

Nagu ikka möödus ootamatult esinejate ning publiku rohkelt, kiiresti ning meeleolukalt etenduskunstide lühivormide festival Made in Estonia maraton ja seda juba 12. aastat järjest.

LAT.EST festival sai novembris teoks vahetult pärast Läti 100. sünnipäeva ning tutvustas Läti kaasaegseid (etendus)kunstnikke ning nende mõtteid ja tegemisi, olles pühendatud koostööle ja kõigele, mis meid ühendab. LAT.EST festivali korraldasime koostöös Läti Uue Teatri Instituudiga ning see kuulus nii EV100 kui LV100 kultuuriprogrammi.

Festivali tuumaks oli omanäoline lavastus liivlastest “The First to Leave “mille autoriteks olid helilooja Toms Auniņš, stsenograafid Austra Hauks ja Epp Kubu, koreograafid Joanna Kalm ja Karolin Poska, visuaal- ja videokunstnik Kristina Norman, dramaturg, lavastaja ja etendaja Kārlis Krūmiņš ning lavastaja Valters Sīlis. Tallinna etendustel osalesid ka kammerkoor Collegium Musicale ning eesti tantsijad. Lisaks sai näha Laura Kvelsteini ja Rūta Ronja Pakalne, Katrīna Neiburga, Austra Hauksi, Janis Snikersi, Emer Värgi ning Voldemārs Johansonsi töid.

Meie kaasproduktsioonidest jätkasid nii eelmiste hooaegade kui tänavuse aasta 11 lavastust ringreise nii Eestis kui ka Soomes, Saksamaal, Lätis, Norras, Belgias, Iisraelis, Tšehhis, Hollandis, Taanis Valgevenes, Leedus, Šotimaal, Itaalias, Austrias, Šveitsis, Islandil ning Gröönimaal (kokku 16 riigis). Ringreisidel anti sel hooajal kokku 52 etendust. See on keskmiselt umbes 1 külalisetendus nädalas, mis teeb Kanuti Gildi SAAL’st Eesti kõige tuuritavama etendusasutuse.

Uut, 19. hooaega alustab rahvusvaheline etenduskunstide festival SAAL Biennaal 2019, kus astub üles 13 kunstnikku või kollektiivi 7 erinevast riigist. Festival toimub 14-31. augustini, kuraator on Annika Üprus. Festivali täpse info ja kava leiab www.saal.ee

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles