Ilmselt on nende kahe meediumi väljendusvahendid oma spetsiifikas ikkagi nii erinevad-vastandlikud, et tulemus saab olla kas üks või teine. Kaarel Kurismaa objektiloome ja maalimaastikud on hea näide nende kahe meediumi põhjalikust lahususest.
Ma ei hakkaks Peterseni käekirja võrdlema konstruktivismi ajalooga või selle suuna komplitseeritud väljunditega kaasajas. Või nn šveitsi kunstistandardiga. Või kõrvutama tema revolvri-tööd nt Claes Oldenburgi tulirelvakolletsiooniga, kus mistahes element (veekraan, maalrikinnas, rauast tööriistafragmendid, igasugused plast- ja puitjublakad, isegi varjud seinal või veelombid maapinnal jne) meenutab revolvri kuju. Oldenburgi kollektsioon presenteerib – Andy Warholi jälgedes – relvakujundit kui Ameerika üht ikooni.
Peterseni senine võõrapärane, siiralt ja avameelselt disainerlik vormikontseptsioon hakkab üha enam oma eripositsiooni kaotama ning kokku sulama selle suunaga, mis ajaloo poolt näib olevat Tartule reserveeritud – rakenduslik disainerlik vorm – kuna Tartus muud kunstisuunad on järjest sulgunud-suletud.
Vastukaaluks hoiab Peri abikaasa Sirje Petersen ühena vähestest tänastest Tartu maalijaist ekspressiivset nooti. Tartu rahulikule elutempole ja turvalisele keskkonnale on ekspressioon ju tõele au andes, alati võõrastav olnud. Omaaegne Pallas oli ka rohkem hedonismi teener. Maailmavalu näib ülikoolilinna emotsiooni tasandil mitte jõudvat või kui, siis ikka – kaine mõistuse tasandil, ja – distantsilt.
Per Petersen lahendab selle sügaval asuva, omajagu eetilise vastuolu omal viisil: «Kui huumor segada tõega, muutub see väga võimsaks tööriistaks.»
ARVUSTUS
Per Peterseni näitus «Pea ja saba»
Haus Galeriis avatud kuni 29.06.2019