/nginx/o/2019/07/06/12337099t1h5d25.jpg)
Kuigi laulupidudel on teatud läbivaid ühisjooni eestluse tähistamise ja massiüritustele iseloomulike omaduste tõttu, on nende varjundid tublisti muutunud.
Kuigi laulupidudel on teatud läbivaid ühisjooni eestluse tähistamise ja massiüritustele iseloomulike omaduste tõttu, on nende varjundid tublisti muutunud.
Kahtlemata on kõige dramaatilisema tähendusega olnud tsaariajal ning nõukogude perioodil peetud peod, kus tuli tänada keisrit, Leninit, Stalinit ja erinevate elukutsede esindajaid kolhoosnikest kaevuriteni. Neist ilmselt kõige iseloomulikum on 1950. aasta laulupidu, kus mh tulid ettekandmisele palad «Kantaat Stalinist», «Laul Stalinile», «Stalini nimega» ning «Au Stalinile».
Kuid ka märksa hiljem olid mitu pidu vägagi punase kavaga, näiteks 1975. ja 1985. aasta üldlaulupeod. Sellised peod muutsid palju tähtsamaks need vähesed laulud, mida tegelikult oodati – heaks näiteks on «Mu isamaa on minu arm» 1947. aasta laulupeol ja ka hiljem, näiteks 1985 «Laul Põhjamaast» või 1990 ajastule omased «Eesti lipp» ja «Eesti olema peab vaba».
Kui lisada kahele võõrvõimu perioodile esimese vabariigi aeg, saabki kokku vähemalt kolm erinäolist perioodi. Taasiseseisvumise alguses oli põgus aeg, mil laulupidude positsioon ei tundunud sama enesestmõistetavalt kindel kui kümmekond aastat hiljem, mil kõigis kultuurivaldkondades hakkas huvi eestikeelse materjali vastu uuesti tõusma. Uue põlvkonna rahvuslikkusega on lisandunud ka paremad tehnilised vahendid, turundus ja stiiliraamatud, korralikud tualetid ja viineri kõrvale tõusnud mojito ja kiirtoiduautod.
Kasvav turistide hulk näitab ka teist poolt, midagi Brasiilia karnevali, rootslaste Vasalopetti või, vabandage võrdlust, Pamplona härjajooksu kombel, mis ikkagi tõmbab kohale ligi miljon inimest.
Käesoleva aasta üldlaulupidu kinnistab seda muljet veelgi – protestivaimu kandmise vajaduse kadumisest tekkinud auk on täidetud laulupeo kui rahvusliku suurürituse kaubamärgi tugevdamisega, mis on tihtipeale tähtsam kui ürituse sisu. Mõne kindla kõrghetke asemel on rõhk ürituse kogukaalul.
Kuigi enamasti rõhutatakse, et laulupidu on eestluse pidu ja suunatud eelkõige endile, näitab kasvav turistide hulk ka teist poolt, midagi Brasiilia karnevali, rootslaste Vasalopetti või, vabandage võrdlust, Pamplona härjajooksu kombel, mis ikkagi tõmbab kohale ligi miljon inimest.
Rahvuslik kaubamärk võib kõlada küünilis-kaubanduslikult, kuid sellist nähtust on võimalik luua ainult pika ajaga ning tegu on väga hinnalise saavutusega. Tunnen tervet hulka eestlasi, kes pole iial käinud ühelgi laulupeol, kuid keegi ei saa vaielda, et tegu on meie kultuuris ühe suurima kandepinnaga nähtusega, mis toob endiselt kokku tavatu hulga publikut ning on kahtlemata üks peamisi põhjuseid, miks just muusikas on meie rahva seast esile tõusnud rohkem maailmatasemel tegijaid kui üheski teises kultuurivaldkonnas.
Ülimalt eestlaslik nähtus on ka kõigi laulupidudega kaasnevad vaidlused, mis tihti on väga sarnastel teemadel. Kui varem tuli repertuaari pidevalt kaasata lihtsalt punaseid või vennasrahvaste laule, siis taasiseseisvumisest on toimunud vaikne jagunemine esimese päeva n-ö akadeemilisemaks ja teise päeva rahvalikumaks kontserdiks.
Sellesse on sisse kirjutatud samasugune konflikt nagu vabariigi aastapäeva kontsertide puhul, mis teatud kirjutamata reeglitest hoolimata mitte kuidagi ei saa kõigile meeldida.
Kui varasematel laulupidudel on selle formaadi puhul nähtud-kuuldud mh sümfooniaorkestreid ja välismaa klassikat, siis tänavune esimene kontsert «Õpetajale» keskendus meie klassikale, kus käisid läbi mh Tubin, Pärt, Tamberg, Tormis, Järvi. Olen üsna kindel, et ükskõik milline on sellise kontseptsiooni järgi esimese päeva repertuaar, ei saa see mitte kunagi rahva hulgas sama populaarseks kui teise päeva kontserdid.
Kui jätta kõrvale kohustuslikud laulud, olid seekord kõrghetkedeks kohe kordamisele palutud Evald Aava «Me oleme põhjamaa lapsed» ning Tauno Aintsi viisi ja Urve Tinnuri sõnadega pisut tormiselik pala «Üksi pole keegi» (esimese kontserdi ainus uus lugu), aga ka Tormise enda «Laulis isa, laulis poega», Pärdi noorepõlvevallatuseks tituleeritud «Meie aed» ning instrumentaalpaladest Elleri «Kodumaise viisi» versioon klaverile ja orkestrile.
Sellesse on sisse kirjutatud samasugune konflikt nagu vabariigi aastapäeva kontsertide puhul, mis teatud kirjutamata reeglitest hoolimata mitte kuidagi ei saa kõigile meeldida.
See võib mõnele tunduda pühaduseteotusena, kuid võrdleme hetkeks laulupeo kontserti mõne rock-kontserdiga. Kui tegu on vana ja väärika bändiga, ootab valdav osa publikust vanade hittide mängimist, mitte lugusid ansambli 28. albumi pealt, mida suurem osa pole enam kuulanudki.
Näiteks jättis Bobby McFerrin kunagi Pärnus esitamata oma kahtlemata tuntuima loo «Don´t Worry, Be Happy» ja Bob Dylan ei laulnud Tallinnas «Like a Rolling Stone´i», mis vaevalt publikut rõõmustas.
Kui laulupidu taandub ainult vanade hittide esitamise kohaks, on tegu ülestunnistusega, et tegu on nähtusega, mille parimad päevad on möödas – järelikult on uue ja nõudlikuma materjali kavasse sissekirjutamine paratamatu.
Kui tegu on vana ja väärika bändiga, ootab valdav osa publikust vanade hittide mängimist, mitte lugusid ansambli 28. albumi pealt, mida suurem osa pole enam kuulanudki.
Paljudel juhtudel on probleemide algus pigem see, et ei ole mingit üksmeelt, kas laulupeo näol on tegu eelkõige rahvaürituse või muusikaüritusega – aga tegelikult ongi laulupidu midagi vahepealset ja huvilised peavad sellega leppima – mis võib tähendada ka pettumusi ja täiesti teistsuguste ootustega saabunud kaaspubliku talumist.
Tänavugi jäi meelde hüüatus, et tuleks sisu osas leida selline kokkulepe, mis meeldiks kõigile. Ma ei näe mitte mingit võimalust ega ka põhjust, miks sellise üksmeele peaks leidma. Esiteks on inimeste maitsed selleks liiga erinevad ja teiseks on oma eestluse väljendamiseks ka sada muud viisi peale laulupeo.
Miks üldse peaks demokraatlikus riigis olema üks ühine arvamus? Muidu pigem tagasihoidlik eestlane kasutab laulupeol märksa suurematele rahvastele omast paatost, mis ei pruugi kõigile sobida. Ja kuigi ka paatos ja uhkus oma kultuuri üle on igati mõistetav, siis teinekord tundub, et kuskile sinna juurde võiks sobida ka piisk eneseirooniat, mida praegu ei näe.
Miks üldse peaks demokraatlikus riigis olema üks ühine arvamus? Muidu pigem tagasihoidlik eestlane kasutab laulupeol märksa suurematele rahvastele omast paatost, mis ei pruugi kõigile sobida.
Esimese kontserdi ülesehitus tundus küll võrdlemisi loogiline, kuid sissejuhatav osa ja pühalikud vahetekstid kippusid kohati liiga pikalt ühel noodil mängima. Kui tuua näide teisest äärmusest, siis 2004. aastal kanti üldlaulupeol ette Veljo Tormise pisut pilav pala «Eestirahva erakonnamäng», mis aga on jäänud pigem erandiks päevapoliitiliste küsimuste käsitlemisel.
Jääb teadmata, kas kellelgi oleks tänavust kava hiljem koostama hakates tekkinud ahvatlus lisada mõni poliitilise seisukohana tõlgendatav laul. Igal juhul oleks see tekitanud suurt poleemikat ja väga raske on sellisest olukorrast nii suurel üritusel võitjana välja tulla.
Laulupeo teisel kontserdil on kavas rida laulupeohitte, kuid lisaks tuleb ettekandele ka hulk selleks puhuks kirjutatud uusi lugusid. On huvitav näha, kas mõni neist lugudest saab ka populaarseks, sest viimastel aastakümnetel on populaarsemad uued palad tulnud valdavalt hoopis noorte laulupidudelt, näiteks 1993 «Ta lendab mesipuu poole», 2011 «Mis maa see on?», 2017 «Meie», kuid suurem osa uusi lugusid on avalikkusel unustatud. Näis, kas tänavu suudab keegi seda reeglit murda.
ARVUSTUS
XXVII laulupidu «Minu arm»
KAVA
«Koit»
«Mu isamaa, mu õnn ja rõõm»
«Kuulajale»
«Kaunimad laulud»
«Rīga dimd»
«Kuldrannake»
Vürstide saabumine ballett-ooperist «Mlada»
«Lõbusad vastlad Peterburis»
«Otsekui hirv»
«Armastuse poeem»
Õitsiliste koor balletist «Kratt»
Kadettide koor ooperist «Cyrano de Bergerac»
«Meie aed», I osa
«Mõõkade tagumine» balletist «Kalevipoeg»
«Kui lõpeb suvepäeva viimne vine»
«Sa oled mu südame suvi»
«Üks hetk»
«Noore veljo, veeritäge!»
«Laulis isa, laulis poega» sarjast «Liivlaste pärandus»
«Nüüd ole, Jeesus, kiidetud» I osa teosest «Kreegi vihik»
«Sanctus», «Requiem c-moll»
«Kodumaine viis»
«Me oleme põhjamaa lapsed»
«Üksi pole keegi»
«Puud ma laulan haljusesse» lauleldusest «Uku ja Vanemuine»
«Kungla rahvas» lauleldusest «Uku ja Vanemuine»