Skip to footer
Saada vihje

Erkki-Sven Tüüri kaks teost kõlavad Eesti Festivaliorkestri plaadil

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Pärnu Muusikafestivali lõppkontserdil kandis Eesti Festivaliorkester ette Erkki-Sven Tüüri teose «Külva tuult...», mille maailma esiettekanne toimus 2015. aastal Paavo Järvi ja Pariisi orkestriga.

Erkki-Sven Tüüri heliteostega plaati on Paavo Järvi plaaninud pikalt, ja nüüd on tema soov kohe-kohe täide minemas – Pärnu Muusikafestivali lõppkontserdil kõlanud Tüüri «Sow the Wind… /Külva tuult…» salvestati just sel eesmärgil.

Mõte teha jaanuari alguses toimunud Erkki-Sven Tüüri 9. sümfoonia ja 21. juuli kontserdist plaat sai lõpliku kinnituse ärnu Muusikafestivalil, mistõttu kõik Eesti Festivaliorkestri muusikud seda esinemise päevalgi ei teadnud.

Orkestri igapäevane Pärnus kohal olemine on suur rahaline kulu, kuid mitte ainult rahas polnud küsimus – suur osa orkestris mängivatest muusikutest on maailmas nii hinnatud ja hõivatud, et neil polegi võimalik leida aega pikemalt Eestis viibimiseks. «Seepärast otsustasime, et teeme kontserdisalvestuse. Pealegi ma ei armasta stuudiosalvestusi, sest seal puudub kontserdi energia. Olen neid teinud, neid on võimalik ka väga hästi teha, aga kontserdisalvestusel on sul hoopis üks teine fiiling, sest sa mängid rahvale.»

Järvi möönab, et salvestamine paneb orkestrile väga suure pinge, sest kontserdil lähevad ikka väiksed asjad segamini, aga kui sul on plaadistus, siis see jääb. «Aga salvestame ka peaproovi, siis on võimalik kokku lõigata.» Vaatamata napile ajale – orkester sai kokkumängimist harjutada vaid kaks päeva, pluss siis peaproov ja kontsert ise – ütleb Järvi: «Tuleb väga hea plaat, sest orkester on meil seekord niivõrd hea, juba teisel päeval oleks võinud salvestada, sest kõik kõlas suurepäraselt.»

Kusjuures Eesti Festivaliorkestri esimene plaat, Dmitri Šostakovitši sümfoonia nr 6 ja sümfoniett, valmis samuti jaanuari alguses toimunud kontserdi salvestuse põhjal. Mõlema plaati taga seisab plaadifirma Alpha Classics. «Väga tuntud ja huvitava repertuaariga plaadifirma, kes oli huvitatud Tüüri muusikast. Tänapäeval on repertuaari küsimus väga tähtis, sest kui sa tahad teha huvitava repertuaariga, siis peab sul olema mingisugune sõnaõigus, ja selle plaadifirmaga mul oli seda,» selgitab Paavo Järvi.

Erkki-Sven Tüür Pärnu Muusikafestivalil.

Küsimusele, miks Tüürilt just need teosed, vastab Järvi otse, et need on temaga seotud. «Need on minu lood, olen neist teinud esiettekanded ja see on minu jaoks väga tähtis. Tüür on meie suur helilooja.»

Järvi nendib, et 9. sümfoonia on heliloojatele tähtis sümfoonia, sest pärast üheksandat ei kirjutagi paljud enam midagi. Tüüri üheksas on just Eesti Festivaliorkestrile kirjutatud.

2015. aastal valminud teose «Külva tuult» tellis Tüürilt just Paavo Järvi Viini sümfoonikute ja Pariisi Orkestri tarvis. «See on hästi fantastiline. Arvo Pärt kuulas seda Pariis ja pärast tuli minu tuppa ja ütles, et Stravinski oma absoluutselt uue ja legendaarse helimaailmaga šokeeris Pariisi publikut, nüüd toimus see teist korda. Pärt oli sellest teosest nii vaimustuses.»

Tüüri helikeele kohta ütleb Järvi, et teist sellist maailmas pole. «Tüür vajab natuke distantsi, teda tuleb kuulata kaugelt, mitte esiridades istudes, sest siis tulevad välja erinevad kihid, hoovused ja lained. Tuleb kuulata kogu orkestrit tervikuna. Tüüri muusika on nagu massi muutev unikaalne loom, kes ennast kogu aeg ümber kujundab ja iga kord näed sa teada erinevalt. Meloodilist helikeelt, viisi Tüüril pole, samas on ta keel unikaalne ja emotsionaalne. Tüüri muusika on väga rokiga seotud, lõpus läheb tal alati kõvaks andmiseks ja meile see sobib hästi, sest meie orkester on energiline.»

Eesti Festivaliorkestri estisuses Pärnu Muusikafestivali lõppkontserdil kõlanud Erkki-Sven Tüüri teost «Külva tuult...» saab üsna pea kuulata ka plaadi pealt.

Kõik see kokku tähendab aga, et Tüüri mängimine on muusikutele paras proovikivi. «Viletsa orkestriga ei saa Tüüri mängida,» teab Järvi. «Tüüril on niivõrd palju noote ja tal on tihtipeale need noodid… ütleme, et kui kolm flööti, siis kõik kolm flööti mängivad erinevaid asju, koos nad ei mängi peaaegu kunagi. Hästi raske on tema rütmi lugeda, sest ta helikeel on väga rütmiline ja need on lihtsalt nii komplekssed ja keerulised. Sa pead olema hästi distsiplineeritud ja teadma, millal ja kuidas mängida.»

Erkki-Sven Tüür tähistab tänavu oma 60. sünnipäeva, seetõttu oli ka äsja lõppenud Pärnu festival Tüürile pühendatud.

Uuest hooajast on Paavo Järvi Zürichi Tonhalle orkestri peadirigent (Paavo Järvi: «See on üks maailma parimaid orkestreid.») ja ta kutsus resident-heliloojaks Erkki-Sven Tüüri. Plaadi ilmumine on planeeritud algavaks hooajaks. 

Kommentaarid
Tagasi üles