Heli Lääts laulis kunagi, et me kõik saame murelipuudeks. Ilmselt nii ongi, see on me saatus. Aga üksikud meist saavad üldrahvalikeks müütideks. Isikumüüt kujutab enesest inimese piletit sümboolsele surematusele. Liigikaaslaste kollektiivne mälu on soe ja suhteliselt glamuurne koht, kus igavikku veeta. See paik asub moraalses mõttes teispool head ja kurja, seal on sõbralikult koos diktaatorid ja dissidendid, pühakud ja massimõrvarid.
Tellijale
Elamata jäänud elu magusvalus poeesia (2)
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Ajaloo kiirel ja laiavoolulisel jõel pinnale jäämiseks vajab iga suurmehe elulugu müüti nagu uppuja päästerõngast. Kel seda pole, jääb ajalukku mitte isiksuse, vaid pelgalt nimena, hea, kui sedagi. Nime suudab omakorda elama panna üksnes seda saatev lugu. Kas see on tõene või mitte, polegi tagantjärele tegelikult üldse oluline. Müüt kehtestab end sageli ajaloolise tõe kadumise hinnaga.
Georg Ots, kelle sünnist möödub tuleva aasta märtsis sada aastat, on kindlasti üks neid eestlasi, kes väärib ning vajab oma müüti. Või õigemini vajame seda meie, kes me veel murelipuudeks pole saanud. Sest Ots on üks meie rahvuslikest rikkustest – teda unustades unustaksime end vaesemaks.