Teatud mõttes ei moodustagi «Xenose» teosed lõpetatud tervikut – pigem teevad kõik üksteisega ajutiselt koostööd. Nõnda õnnestub näitusel pääseda väsitavatest ja kohu(s)tavatest ühtsustest.
Kuraatoril on valmis kirjutatud ka huvitav saatetekst või essee, milles välja pakutud selgitused kohati näitusekülastaja kogemustega kokku ei lähe. See viib mõttele, kas pole mitte iga pikem selgitus (verbaalne, diskursiivne) mitteverbaalsete kunstiteoste kohta ka ise teatav (tehislik) lisand, mis jääb näitusele omamoodi võõraks? Ja samas, isegi kui see on nii, siis mis sellest? Kogu nõndanimetatud «loomulik keel» ja kultuur laiemalt on ju mingist vaatepunktist tehislik, inimest iseendast võõrandav.
Üks kunstiline strateegia võõruse puhul ongi võtta midagi pealtnäha võõrast ja kauget ning proovida näidata, et see on tegelikult omane ja mõistetav. See on korrastav žest, omamoodi demüstifikatsioon. Väga värskendav on siin aga, et Härmi kureeritud näitus teeb kohati ka vastupidist liigutust – kõik, mis tundub lähedane, lihtne ja arusaadav, on tegelikult võõras, keerukas ja kaunis.
On ju üsna selge, seda olemuslikku võõrust, mis igaühe sees peitub, ei tohiks mingil juhul püüda kodustada või taltsutada, kuna siis võtab selle koha sisse mõni muu ning meile juba varasemast tuttav, mõistetav võõrus. See strateegia viib tardumiseni. Pigem tuleks maailmas orienteerumiseks olemasolevat võõrust paljundada, varieerida ja muundada. Teha ühest võõrusest mitu (erinevat) ning panna need omavahel suhtlema. Vaid nii on võimalik olla tõeliselt võõras, uus ja vaba.
ARVUSTUS
«XENOS»
Kunstnikud: Vito Acconci, Kader Attia, Dénes Farkas, Félix González-Torres, Kalle Hamm & Dzamil Kamanger, Neeme Külm, Marko Laimre, Tanja Muravskaja, Ingo Niermann & Alexa Karolinski, Bita Razavi, Ene-Liis Semper & Kiwa, Ho Tzu Nyen
Kuraator Anders Härm
Avatud Eesti Kaasaegse Kunsti Muuseumis 25. augustini