Etenduskunstide festival SAAL Biennaal kulmineerub Euroopa tipptegijate lavastustega

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Madlen Hirtentreu "Kliinik pärast paati / Clinic after boat"".
Madlen Hirtentreu "Kliinik pärast paati / Clinic after boat"". Foto: SAAL Biennaal

Rahvusvahelise etenduskunstide festivali SAAL Biennaal on jõudnud viimasesse nädalasse, 29.-31. augustini saab Tallinnas näha Euroopa tipptegijate lavastusi. Programmi täidavad Eestis, Itaalias, Belgias, Austrias ja Taanis tegutsevate kunstnike tööd.

Veel kolmel päeval - neljapäevast laupäevani - on Noblessner Shipyardis võimalik kogeda Madlen Hirtentreu installatsiooni “Kliinik pärast paati”, laupäeval toimuvad sessioonid taas koos live muusikaga.

Neljapäeva õhtul avab Noblessner Shipyard oma uksed Serious Serious poolt korraldatud ürituseks Summertime Offline, kus performance'ite, live muusika ja DJ set'idega astuvad üles Sandra Kosorotova, Pire Sova, Keiu Krikmann, Ando Naulainen, Kisling, Renzo van Steenbergen, Benzokai, Mihkel Kleis, Wondering o.      

Neljapäeval ja reedel etendub neljal korral Tallinna Õpetajate majas Itaalia kunstniku  Francesca Grilli eriline lavastus “Sparks”, milles osaleb 11 eesti last, kes on koos lavastajaga nädal aega Tallinnas töötanud. Lavastus on valminud SAAL Biennaali kaasproduktsioonina.

Francesca Grilli kommenteerib lavastuse protsessi järgmiselt “Mind huvitab vastutustunne, mille ma annan laste kätesse, mille toetan nende kindlale usule oma nägemusse tulevikust ja mõtetesse tuleviku kohta. Selline tegevus kannab sügavalt harivat tähendust; ideed etendusest kui maagilisest ja vajalikust teost. Mina usun utoopia poole teel olemisse kui sotsiaalsesse eesmärki, isegi kui selle tulemus jääb üksnes millekski imetabaseks ja käegakatsutamatuks, mõistetamatuks.”

Reedel etendub Sakala 3 Teatrimajas tunnustatud ja varemgi korduvalt Eestit külastanud Belgia-Taani koreograafi Mette Ingvartseni lavastus “21 pornographies”. Ingvartsen uurib pornograafilisuse toimimist hulga erootiliste ja afektiivsete materjalide vahendusel. Kogemused, mis vaatajale selle etenduse käigus osaks saavad, võivad ulatuda kujuteldavatest kuni kõhus keerama panevateni.

Festivali lõpetab Kanuti Gildi SAALis kurikuulsa Belgia-Austria lavastaja ja koreograafi Florentina Holzingeri lavastus “Apollon”. Holzinger avaldab muljet rea väga füüsiliste etteastetega, propageerides möödapääsmatult vastupidavuse ja elujõu täielikku väljendamist – loov, seksuaalne, füüsiline ja humoorikas.

Apolloniga vihjab Holzinger Balanchine'i neoklassikalisele kvartetile Apollon Musagète. Loo keskmes on Apollon – kreeka mütoloogia kunstide jumal. Varvaskingades koreograaf ja tema muusad tõukavad, olümpiamängude kaalus raskused õlgadel ja naeratus näol, selle postripoisi oma troonilt.

Selle humoorikas-raevuka hävitustöö kaudu klassikalise narratiivi kallal käsitleb Holzinger müüti väidetavalt täiuslikust naisest – naiskunstnikust endast.  

Festival on siiani toimunud täissaalidele ning lavastuste piletid on ka sel nädalal juba välja müüdud, kuid võimalik on veel registreeruda Madlen Hirtentreu “Kliinik pärast paati” sessioonidele ning tulla neljapäeva õhtul Serious Serious üritusele Summertime Offline Noblessner Shipyardis.

Tagasi üles