Kõige rohkem huvitavad mind need mõtlejad, kes on uurinud koos nii kultuuriliste ja ühiskondlike nähtuste süsteemsust kui ka nende muutlikkust ja juhuslikkust.
See on ühtlasi ka see, millest – kui nüüd mõelda, kuidas teooriad meid aitavad – tulekski tänapäeva maailma mõtestamisel lähtuda. Ühel pool on kasvav süsteemsus, varem eraldi seisnud ja ühildamatud protsessid on tänapäeval ühendatud järjest suurematesse võrgustikesse, mis mingil määral ühtlustavad neid. Samas, nende võrgustike kasvav keerulisus põhjustab aeg-ajalt ennustamatuid plahvatusi, mille tagajärjena peab süsteem ennast uuesti mõtestama ja uuendama.
See tekitab tänapäeva maailma kodanikes vastandlikke tundeid. Ühelt poolt tundub, et me saame alati hakkama, kuna teame, kuidas asjad käivad, ja need käivad igal pool enam-vähem samamoodi. On aga ka vastupidine, ärevust tekitav tunne, et me ei mõista ega juhi enam neid protsesse, mis meie elusid oluliselt mõjutavad.
Seda silmas pidades, kas näiteks koroonakriis on pigem süsteemne või plahvatuslik?
Koroonakriis on hea näide globaalsest ja väga komplekssest nähtusest, mille mõtestamine eeldabki samuti globaalset ja kompleksset lähenemist. Me saame näiteks puhtmatemaatiliselt üsna edukalt modelleerida pandeemia süsteemse arengu kõverat, kuid ennustamatud sündmused (kasvõi see kurikuulus Saaremaa võrkpallimäng) löövad sellesse kõverasse jõnksud, mis oluliselt mõjutavad protsessi edasist käiku.
Kriisi globaalsus tähendab kusjuures ka seda, et needsamad ennustamatud sündmused, mis meie elu pea peale pööravad, võivad toimida nii siinsamas Kuresaares kui ka näiteks kusagil meile tundmatu Hiina linna loomaturul. Seepärast ei oska hetkel keegi kindlalt öelda, kas on tulemas pandeemia teine laine, kas see tuleb pigem suvel või sügisel ja kas see tuleb suurem või väiksem kui praegune laine.