Keda sa loed oma kaasteelisteks Eestis?
Eesti transgender-kogukond on väga tillukene: mul on mõned sõbrannad nende seas, kellega ma olen hakanud rohkem suhtlema. Aga paradoksaalsel kombel tuleb mulle ka meelde, et kui olin noorem ja otsisin kontakte sellel skeenel, siis väga tihti nad ei võtnud mind omaks – sest nii mõnedki neist arvasid, et ma teen endast lihtsalt kunsti. Ma mäletan, et olin isegi haavunud sellest.
Praeguseks, aastaid hiljem, olen nii mõnegagi neist sõbraks saanud ja me suhtleme. Aga transgender-inimesi on Eestis üsna vähe. Pigem, Euroopa mastaabis, ma tunnen, et mind on näiteks Londonis kohe omaks võetud. Samuti olen Brasiilia või Portugali trans-kogukonnaga pisut kokku puutunud – seal võeti mind ka kohe omaks. Tais samuti. Aga Eestis oli kuidagi keeruline alguses.
Ingliskeeles maailmas eristatakse sageli n-ö bioloogilist sugu (sex) ja sotsiaalset sugu (gender), eesti keeles on neid mõnevõrra raskem eristada, vahel eristatakse sugu ja soolisust. Mil määral on sinu jaoks sugu ühiskondlik, mil määral bioloogiline?
Ma arvan, et see koosneb kõigist nendest asjadest, mida sa mainisid. Võib-olla oli klassikaliselt sugu (sex) eelkõige bioloogiline, aga ma arvan, et aja jooksul on üha enam aru saadud, et sugu (gender) moodustub nende bioloogiliste, sotsiaalsete ja ühiskondlike aspektide koosluses.
Kas siin ei teki teatavat paradoksi, et mingeid väljakujunenud soorolle on ikkagi vaja selleks, et nendega mängida? Osa transinimesi tajub soolist düsfooriat või ebamugavustunnet, teised jälle leiavad, et kõik, mis soolisust puudutab, on vabalt voolavate märkide mäng. Kuidas sulle tundub?