Eesti Rahvusballett toob lavale «Tšaikovski meistriteosed»

Kultuuritoimetus
Copy
George Balanchine’i «Seranaad» Eesti Rahvusballeti lavastuses.
George Balanchine’i «Seranaad» Eesti Rahvusballeti lavastuses. Foto: Rünno Lahesoo

Homme, 20. novembril toob Eesti Rahvusballett lavale «Tšaikovski meistriteosed» ehk George Balanchine’i «Seranaadi» ja Mai Murdmaa «6. sümfoonia». Mõlemad teosed põhinevad Pjotr Tšaikovski muusikal, «Serenaadi» on lavale seadnud Balanchine’i õpilane Viki Psihoyos ja «6. sümfoonia» Viesturs Jansons, kes tantsis 1989. aastal maailmaesietendusel peaosa.

1934. aastal esmakordselt lavale jõudnud ja Ameerika balleti isaks peetud George Balanchine’i «Serenaad» on olulisi verstaposte maailma tantsuajaloos ning tänaseks on sellest saanud New Yorgi Linnaballeti repertuaari püsiteos. Viki Psihoyose sõnul on Balanchine’i erakordne tantsukeel sümbioos klassikalisest balletist ja sellega läbipõimunud Ameerika kultuuriilmingutest nagu džäss ja Hollywood. Psihoyos: «Balanchine’i koreograafia on väga muusikaline, samas on lavastus ise väga visuaalne, paljude huvitavate kujunditega, nii et seda on põnev jälgida saalis iga nurga alt.»

Mai Murdmaa lõi oma «6. sümfoonia» helilooja Pjotr Tšaikovski auks, kelle kuues sümfoonia alapealkirjaga «Pateetiline» sobib suurepäraselt kujutama heliloojana armastatud, kuid hingelt üksiku kunstniku keerulise natuuri eri tahke: loomingupalangut, armastust, eneseotsinguid, kirge ja depressiooni.

«Tšaikovski 6. sümfoonia seostub traagilise inimesega, kes otsib midagi elus ega suuda seda leida. Selles mõttes on see justkui lugu Tšaikovskist endast. Ka teine peategelane, Naine, kelles võiks näha Nadežda von Mecki paralleeli, on otsinguil. Lõpuks ei leia nad ei endale elu ega ka teineteist. Lavastuse nimeks ma «Tšaikovski» panna ei tahtnud, kuid selles on nii mõnedki olulised momendid, mis seostuvad kunstiinimese üksinduse tragöödiaga. Kas kunstnik peab alati olema pidevalt eneseotsinguil ja üksi, seda ei tea. Kuid enamasti see nii kipub olema,» avab Eesti balleti grand old lady Mai Murdmaa oma balleti tagamaid.

Esietendusel astuvad lavale Ketlin Oja, Cristiano Principato, Ana Maria Gergely, Anna Roberta, William Newto​n ja Jevgeni Grib. Teisel etendusel on laval Madeline Rose, Francesco Piccinin, Lauren Gail Janeway, Ami Morita, Jevgeni Grib, Nanae Maruyama ja Sergei Upkin.

Tagasi üles