PÖFF Naine, kes läheb üksi kõigi vastu

Aurelia Aasa
, kriitik
Copy
«Ulbolsõn – üksi kõigi vastu» räägib emantsipatsioonist Kasahstani külakeses.  FOTO: Filmikaader
«Ulbolsõn – üksi kõigi vastu» räägib emantsipatsioonist Kasahstani külakeses. FOTO: Filmikaader Foto: Filmikaader

Karataşi aguli elanikud on tiksunud aastakümneid samas rütmis. Mehed joovad viina, naised vaaritavad, teisitimõtlejaid ei sallita. Linnas iseseisvuse rõõme mõistnud Ulbolsõn naaseb kodukülla sooviga viia kaasa oma teismeline õde Azhar. Paraku kohtab ta plaani teostamisel ootamatuid takistusi ja vastutööd.

Ulbolsõni jahmatuseks on Azhar lubatud naiseks küla mõjuvõimsaimale mehele – külatark Urgenile. Kosjasobitamist ei takista Urgeni juba olemasolevate kaasade register ega suur vanusevahe. Loomuvastast abielu kiidab takka kogu küla, sealhulgas Ulbolsõni lihane ema. Temperamentne Ulbolsõn ei ole aga mingi verevaene tegelane. Õe päästmise missioonis ilmutab ta tarmukust, muuhulgas organiseerib külla isegi bussitäie relvastatud mundrimehi. Paraku saab üha selgemaks, et külatarga karismale suudavad vastu panna vaid vähesed.

Hoogne linalugu sisaldab mitut Kesk-Aasia külakogukonna pidepunkti. Traditsioone hoitakse au sees indiviidi õnne hinnaga. Kollektiivsetel normidel on jõud ja nii peavad ka külla alles jäänud naised abielu isiklikust edust tähtsamaks. Iseseisvunud Ulbolsõn on erand, külaelanike jaoks lausa reeturist autsaider, kes kõigutab sajandeid töökindlana püsinud elukorraldust. Kuna peale karjavaimu iseloomustab külarahvast ülekeev temperament, palistavad Azhari linna viimist kollektiivsed löömingud ja kismad. Ühisnimetajateks ikka kogukond ja eilse päeva reeglid.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles