Tulevane peadirektor astub ametisse keset koroonaepideemia õitsvat puhangut ning seega olukorras, kus (sedasorti) teatritegemise füüsiline ja majanduslik võimalikkus ei ole kogu maailmas suure küsimärgi all mitte üksnes lähimat, vaid ka kaugemat tulevikku silmas pidades. Võimalik, et lähiaastatest kujuneb meie rahvusooperile üks kohutav konikorjamine, mis muudab ühtlasi absurdselt utopistlikuks kõik siin ja seal esitatud idealistlikud visioonid, sh need, mida Estonia peadirektori ametikoha kandidaadid neil päevil komisjoni ees välja käivad.
Selles valguses omandab sootuks uue tähenduse ka kogu Estonia võimaliku uue maja projekt, mis oli üks Aivar Mäe südameasju. Mulle isiklikult tundub, et meil pole endiselt ei truppi, repertuaari ega publikut, millega seda uut maja vääriliselt ja jätkusuutlikult täita. Ja seda iseäranis olukorras, kus soome publik, kes tegi aastaid Estoniale korralikult kassat, on mitmesuguste põhjuste koosmõjul hakanud üha enam ära kukkuma ning viirusohu püsides tuleb arvestada võimalusega, et välisturiste ei satu Estoniasse enam peaaegu üldse.
Uuel juhil on väga keeruline korrata või ületada Aivar Mäe valitsusajal näidatud kiiduväärseid publikuarve. Samuti on ilmselt mõneks ajaks suure küsimärgi all nii ringreisietendused kui ka sõprusteatrite gastrollid Estonia saali – kaks Mäe algatusel vaikselt hoo sisse saanud traditsiooni, mida kiidaksin muusikateatri austajana, teadvustades samas endale nende liigset kulukust.
Estonia teatri kauaaegse külastajana soovin väga, et valitav uus juht oleks inimene, kes ei võtaks seda ametikohta kui pelgalt prestiižset ja hästi makstud positsiooni, vaid kui missiooni; et selle pidamine ei oleks talle mitte niivõrd töö, vaid elustiil (nagu see oli kindlasti Aivar Mäel!). Et ta oleks inimene, kes usub muusikateatri arengupotentsiaali nii kunstilises kui ka kommertslikus mõttes; kes usub, et ka ooperi, balleti, opereti ja muusikali suhteliselt kivistunud renomeega žanrites on võimalik ja vajalik luua meie kaasaega kõnetavaid ajastuväärilisi teoseid; ning usub, et parimad ooperid, balletid ja muusikalid on veel kirjutamata ja esitamata.
Kui seda usku ei ole, siis ei teki ilmselt Estonias vajalikku platvormi kunsti sünniks – siis jääb vaid vegeteerimine mineviku nostalgiapajukil ning arvete maksmine; siis meie kultuuriline provintsistumine üksnes süveneb.
Uus peadirektor peaks tööle asuma umbes kuu aja pärast, tuleva aasta 1. jaanuaril.