Televisioonil ei ole viimase poole sajandi jooksul olnud keskne roll mitte üksnes meie elustiilis, vaid ühtlasi ka elus; heaoluühiskonna viljastavates tingimustes on realiseerunud stsenaarium, mis näis veel 70 aastat tagasi täiesti düstoopiline. Meenutagem, et ulmekirjanduse klassik Arthur C. Clarke esitas oma romaanis «Lapsepõlve lõpp» (1953) antiutoopilise tulevikunägemuse, kus maalased vaatavad tulnukate vandenõu tulemusel päevas keskeltläbi kolm tundi televiisorit. Clarke osutab: «Varsti inimesed ei elagi enam omaenda elusid. Sellest võib saada täispika tööpäeva, kui püüda ennast kursis hoida kõiksuguste TV perekonnaseriaalidega.»
Need prohvetlikud read, mis kirjutatud mitu aastat enne Eesti Televisiooni sündi, riimuvad suurepäraselt raamatu «101 eesti telesaadet» sissejuhatava saatesõnaga. Selle teises lauses tõdeb autor Ulvi Pihel, et «keskmine eestlane veedab iga päev tublisti üle kolme tunni helendava ekraani ees». Aastatetagusest antiutoopiast on seega saanud tänane reaalsus. Kusjuures see «kolm kopikatega» on juba langustrendis olev näitaja, sest teleekraanile on vahepeal konkurendiks tulnud teisi – pisemaid, aga veel püsivamat tähelepanu nõudvaid – ekraane.
Minu nooruses peeti vanainimesi selle futuristliku rahusti suhtes suhteliselt immuunseks, ent tagantjärele olen saanud aru, et kõnealuse eksijärelduse tingis asjaolu, et vähemalt Nõukogude Eestis polnud eakatel telekast lihtsalt midagi vaadata. Asi muutus alates 1990. aastate teisest poolest, kui kuulsin järjepanu mitut tuttavat kurtvat, et vanaemale küllaminekuks ei sobi enam ükski aeg, kuna kõrges eas esivanema päevi täidavad tihkelt «elulise tähtsusega» seriaalide lõputud osad. Ning nende kordused.