Ester Mägiga kohtusin esimest korda 1970. aastate keskel konservatooriumis, kus ta oli minu vormianalüüsi õpetaja. Meelde on jäänud pisuke vaidlus selle üle, kas üht teatud teost (pealkirja ei mäleta) ikka saab pakutud vormiskeemi sobitada või mitte. Vaidlustaja olin muidugi mina. Nooruses näib ju, et kogu maailma tõlgendamise eesõigus ja tõde on enda käes. Õpetaja ei vaielnud, tema kuulas.
Mälestades Ester Mägit
Hiljem, tasapisi muusikakriitikuks saades, kuulasin ise – Ester Mägi muusikat, seda avastades ja imetledes. Suur hulk eri koosseisuga kammerteoseid ja ligi 80 koorilaulu – igaüks neist lihvitud muusikaline pärl, tundetooniks jahe lüürika, talitsetud dramatism või ka pehme huumor. Eesti muusika tippteosed: Ester Mägi «Sümfoonia» (1968) ning «Variatsioonid klaverile, klarnetile ja keelpilliorkestrile» (1972) – täiuslik energeetiline kontsentratsioon, selgus, täpsus ja jõud, mis justkui tühistab kujutluse Ester Mägist kui lüürikust. Hilisemad hoopis teistsugused orkestriteosed: «Bukoolika» (1983) – värviküllane sümfooniline miniatuur, milles põimuvad eesti karjaseviisid ja loodushääled – ja pisut Elleri looduspilte meenutav «Vesper» (1998). Poetiseeritud loodus ja pühitsetud rahvaviis on eesti muusika arhetüüp läbi aegade. Usun, et ka praegu.