Näitus avatakse laupäeval, 29. mail kell 16, mil toimub Leho Rubise, poeet Mathura ja kunstikriitik Andri Ksenofontovi vaheline vestlus «Sügavamate teadvuseseisundite kujutamise võimalikkusest ja viisidest kaasaegses ning mineviku kunstis». Avamisel osalemiseks tuleb registreerida: http://tiny.cc/LehoRubis-Esnas2021. 27. juunil toimub näituse keskkonnas Esna galeriis Leho Rubise ja tema muusikaliste teekaaslaste uue helikandja «Näha nägemata» esitluskontsert.
Kunstniku sõnul on näituse keskseks, esmapilgul peidetud teemaks mitmete mineviku traditsiooniliste kultuuride figuratiivse kunsti objekt ehk inimese teadvus. Leho Rubise maalidel kujutatud, näiliselt mööduvate emotsioonideta ja liikumatult seisvad figuurid jätkavad muu hulgas india budistliku kunsti võtet taandada väline dünaamika miinimumini. See omakorda aitab süveneda inimese teadvuseseisunditesse.
Aldous Huxley on oma essees «Taju uksed» kirjeldanud kanooniliste kunstikultuuride figuratiivse sakraalse kunsti olemust järgmiselt: «Egiptuse jumalate ja jumal-kuningate skulptuuridel, Bütsantsi mosaiikide madonnadel ja pantokraatoritel, hiina kunsti bodhisattvatel ja lohanidel, Khmeri istuvatel budadel ja troopilise Aafrika puidust iidolitel on üks ühine tunnus: sügav liikumatus ja vaikus. Ja täpselt see on see, mis annab neile nende vaimse omaduse, jõu viia nende vaatleja välja tema tavalise kogemuse vanast maailmast.»
Euroopa maalikunstis on sarnast võttestikku kasutanud näiteks Hans Holbein noorem (1497–1543) ning Rembrandt van Rjin (1606–1696) oma hilises loomingus, tuues oma teostesse ajatuse mõõtme.
Olgugi et Leho Rubis tegeleb figuuriga, ei püüa ta luua kirjeldavaid teoseid. «Pigem vastupidi, mu maalid ei jutusta lugusid. Mind on huvitanud keskendunud meeleseisund ja selguse poole liikumine, samuti see, kuidas sellist teadvuseseisundit kujutada. Teatavasti ei saa ju teadvust kuidagi pildistada, olgugi et me teame, et ta on olemas,» selgitab Rubis.