Tänavuse Noore kunstniku preemia võitis EKA kaasaegse kunsti eriala üliõpilane Karolin Poska oma performatiivse tööga «Piirangute kiuste või koostöös piirangutega?». Noore tarbekunstniku preemia sai disaini ja rakenduskunsti õppekava keraamika eriala üliõpilane Amie Nga Man Chan videoinstallatsiooni «Hägusus» kõrgetasemelise ja kõneka teostuse eest.
Selgusid Noore kunstniku ja Noore tarbekunstniku preemia võitjad
Karolin Poska teoseks oli ühe-inimese etendus Alexela kontserdimaja saalis. Žürii hinnangul oli tegemist väga isikliku ja jõulise performance-etendusega, kus teineteisest eemal viibiva vaataja ja etendaja vahel tekib hingepuudutav ja olemise hetke jõustav diskussioon, teos sünnib mõlema osaleja koostöös. Žürii tõstis esile kunstniku läbitunnetatud lähenemist hetkeoludele, pandeemiast mõjutatud olevikule, väga jõulist enese investeeringut mastaapse teose loomises, kultuuri formaatide oskuslikku käsitlemist. Samuti julget, poeetilist ja inimlikult sooja autorikeelt performatiivses teoses.
Karolin Poska selgitab oma tööd: «Minu magistritöö praktilise osa moodustab lavastus, mis sünnib kahe inimese (etendaja ja osaleja) ning ruumi vahelisest sünergiast ja poeesiast. Etendajana katsetan ja otsin viise, kuidas saavutada osalejaga isiklikku kontakti pandeemia-aegsete piirangutega koostööd tehes. Vaatlen üht kultuuriinstitutsiooni – teatrit, kui (hetkeliselt) mahajäetud avaliku ruumi osa ja analüüsin selle ruumi kasutamise muutunud potentsiaali. Reaalajas toimuv teater, ehk teater selle originaalkujul, on pandeemia ohutusnõuete tõttu muutumas illegaalseks tegevuseks. See teadmine piiras, kuid samal ajal inspireeris mind. Pandeemia-ajastu etenduse toimumise üheks eeltingimuseks on nõue teha seda distantsilt. Lähenesin sellele sõna-sõnalt: side etendaja ja osaleja luuakse küll ühes ja samas ruumis, kuid sidevahendeid kasutades. Teine võimalus legaalseks etendamiseks oli etendada võimalikult väikesearvulisele publikule võimalikult suures ruumis.»
Tema magistritöö juhendaja oli Ene-Liis Semper. Noortest kunstnikest pälvisid äramärkimise veel Katrin Enni, Silvia Sosaar, King Wai Cheung (Hong Kong) ja Denisa Stefanigova (Tšehhi).
Noore tarbekunstniku laureaadi Amie Nga Man Chani performance'i asukohaks on Eesti-Venemaa piirilinn Narva. Töö tegeleb immigratsiooni, juurtetuse, piiri ja geopoliitiliste aspektide uurimisega. Magistritöö juhendajad olid Ingrid Allik ja Evelin Saul.
«Selle käigus püüan üle saada vaimsest rahutusest ja füüsilisest ebakindlusest, väljendan teatud vastasseisu ja otsin tasakaaluseisundit ning üldist koordineeritust. Tähelepanu pööratakse tsentrisse ajamise tehnikale, mis on treimises kasutatav väljend, näitamaks keskse tasakaalu leidmist. See on abiks seismaks vastu praegusele situatsioonile, kus tunnen end mõneti üksildase, kadununa, ebastabiilselt ja edasise suunata,» sõnab Nga Man Chan.
Noore tarbekunstniku preemia komisjon põhjendab: «Keraamika eriala magistrant Amie Nga Man Chan võttis ette mahuka teekonna uurida savi performatiivsust põimides seejuures traditsioonilisi töövõtteid kaasaegse kunsti väljendusvahenditega. Hong Kongist pärit kunstnik puudutab oma loomingus suhteid ja küsimusi geopoliitikast, kuuluvusest, käelistest oskustest ja materjali kasutusest. Mõjus väljapanek TASE näitusel koosneb leidlikult modifitseeritud sõudepaat-käsitreirattast ning lummavast videodokumentatsioonist Narva jõel.»