Eesti Filharmoonia Kammerkoor osales Kaija Saariaho uue ooperi maailmaesiettekandel Aix-en-Provence’is

Kultuuritoimetus
Copy
Kaija Saariaho
Kaija Saariaho Foto: Priska Ketterer

3. juulil tuli Aix-en-Provence’i ooperifestivalil Grand Théâtre de Provence’is maailmaesiettekandele soome ühe kuulsama nüüdishelilooja Kaija Saariaho (1952) uus ooper «Innocence» («Süütus»), kus koorina osales Eesti Filharmoonia Kammerkoor.

Suurejoonelise ooperiproduktsiooni tellimises ning lavale toomises osales viis kollektiivi: Aix-en-Provence’i ooperifestival, Covent Gardeni Kuninglik Ooper, Soome Rahvusooper, San Francisco Ooper ja Hollandi Rahvusooper. Ooper sündis kahe soome väljapaistva loojanatuuri, helilooja Kaija Saariaho ja kirjaniku Sofi Oksaneni koostöös. Lavale tõid selle dirigendina Susanna Mälkki ja lavastajana müütide purustaja mainega austraalia filmi- ja teatritegija Simon Stone.

Dirigent kiitis pärast esietendust Eesti Filharmoonia Kammerkoori kõla, mis sobib helilooja mõtte edasiandmiseks ideaalselt. «Kooril on kõik oskused, mida on sellise teose esitamiseks vaja: kaunis selge toon, musitseerimise oskus ja samas ka improvisatsioonilise muusika taju, sest teoses on ka improvisatsioonile omast rütmi. Samuti tajub koor suurepäraselt muusikateatri spetsiifikat,» leiab Susanna Mälkki. Ta lisas, et kooril on selles teoses kanda kõige intiimsem roll. «Me kuuleme neid, kuid ei näe – koor on sild solistide ja orkestri vahel, kelle hääl loob empaatiat ja kaastunnet, mis peegeldab laval toimuvaid sündmusi.»

Teos on kirjutatud erinevates keeltes, mistõttu valiti ka solistid erinevatest rahvustest. Peaosades hiilgasid tšehh Magdalena Kožená, prantslane Sandrine Piau, sakslane Lilian Farahani, soomlased Tuomas Pursio ja Markus Nykänen. Orkrestrina on kaasatud Londoni Sümfooniaorkester.

Sofi Oksaneni kirjutatud libreto põhineb koolitulistamise juhtumil, kus tähelepanu pole mitte kurjategijal, vaid fookusesse on toodud ohver. Lavastaja Simon Stone’i sõnul jutustab see lugu vajadusest aususe järele, mida on vaja traumast paranemiseks. «Ooper on psühholoogiliselt väga keerukas ning räägib traumajärgsest perioodist – paranemisest ja taastumisest.» Saariaho muusika puhul imetleb Stone aga helilooja võimet muusikaga draamat kujundada ning väga värvikaid ja iseloomulikke karaktereid luua.

Eesti Filharmoonia Kammerkoor osaleb festivalil ka teises lavastuses – Richard Wagneri ooperis «Tristan ja Isolde», mis on festivaliprogrammis esimest korda. Seda juhatab maailma üks tippdirigente Sir Simon Rattle ning lavastab taas Simon Stone. Nimiosi laulavad Stuart Skelton ja Nina Stemme.

Aix-en-Provence’i ooperifestival kestab veel kuni 25. juulini, mille jooksul on võimalik näha-kuulda kõrgetasemelisi kontserte ja ooperietendusi. Vt lisa: https://festival-aix.com/en

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles