«Kadunud aega otsimas» on romaan, mida kõik teavad, ent väga vähesed on tegelikult (otsast lõpuni) lugenud. See on kuulutatud geniaalseks, subtiilseks, kordumatuks, jäljendamatuks jne, ent samas ka sihituks, igavaks, tühiseks, maitsetuks, loetamatuks, hoomamatuks. Seetõttu kujunes Prousti nimi 20. sajandil kirjandusmaailmas ühtlasi elitismi, estetismi ja snobismi sünonüümiks. Olen kuulnud haritud ja intelligentseid inimesi väitmas, et tema peateost – mis muide on kantud Guinessi rekordite raamatusse kui maailma pikim romaan – tuleks vaadelda ja moraalselt hinnata kui autori taunimisväärset vägivalda süütu lugeja kallal, iselaadset kirjanduslikku sadismi, õigustamatut esteetilist ekstsessi, vohavat loomehullust, provokatsiooni, millele ei peaks alluma.
«Kadunud aega otsimas» eeldab oma barokse stiili ja maratonliku pikkuse tõttu (sõltuvalt raamatu maketist ja kirja suurusest kokku u 3000 lehekülge) lugejalt mitte üksnes vaimset, vaid ka füüsilist pühendumist. Nii oma lausestuse, struktuuri kui ka mahu poolest paistab see alalhoidlikumate stiili- ja vormivalikutega harjunud lugejale kui romaanižanri paroodia. Seda efekti suurendab tahtmatult asjaolu, et kogu oma kontimurdvale mastaabile vaatamata pole tegu lõpetatud teosega.
Selle viimased kolm osa ilmusid postuumselt ning kui Proust oleks endiselt elus ja terve, kirjutaks ta seda kas algusest või keskelt – aga ilmselt mitte lõpust! – edasi (või ringiga uuesti üle) tõenäoliselt veel tänagi. Sest alaline protsessuaalsus (ning seega ka paratamatu lõpetamatus) on romaani meetodisse, raamjutustusse ja autoripositsiooni sisse kirjutatud. Kohati jääb mulje, et Proust üritas oma mälu ja fantaasiat tühjaks kirjutada, vaadata oma teadvuses iga kivi alla, laduda kõik ühele suurele pildile usus ja lootuses, et tema elu ja isiksuse «tõeline» tõde, ilu ja valu, need kolm tema jaoks üksteisest peaaegu eristamatut kvaliteeti, paljastuvad ilmutusliku jõu ja selgusega sellelt vastupeegelduvas mustris.