Miks just Kreenholm, mis pole kunstinäituste pidamiseks just tavaline koht?
Selles tänaseks oma algse funktsiooni kaotanud kompleksis ekskursioonil käies hakkasid mul tulema kujutluspildid sellest, kuidas mu vanavanaema eelmise sajandi alguses siin elas ja töötas ning ohverdas siia oma lühikese elu. Ta suri kõigest 37-aastasena tuberkuloosi. See installatsioon on kummardus talle, ja ühtlasi kõigile naistele, kes olid Varesesaarele seotud.
Tema tütar, minu vanaema, elas küll üle nii sõja kui koonduslaagri, kuid ei integreerunud kunagi tavalisse ellu. Ta jäigi lõksu, mis sõlmiti palju varem ja mis oli palju suurem, kui suudaks hoomata.
Mis viis mind ämblikuvõrgu kujundini. Ning küsimusteni: kui elu on lõks, siis mis on söödaks? Või sööta ei olegi, on ainult kärbse pimedus? Mis teeb meist ohvrid, kuidas tulla toime väljapääsmatuse tundega? Millised on ohvrina sündinu võimalused?
Minu vanavanaema ja vanaema ei olnud ämblikud, kes uhkelt kauneid mustreid koovad ja saaki püüavad, vaid pigem kärbsed, kes jäid kinni olude võrku ega saanud sinna ise midagi parata.
Läbi kudumise ja köidikute kujundi olete püüdnud tabada mingit müütilist arhetüüpi?
Jah, siin taustal on tugevalt kohal Vana-Kreeka müüt Athenast, kes oli kudujate, ketrajate ja tikkijate kaitsejumalanna, ning Arachnest, surelikust tütarlapsest, kes oli suurepärane kuduja ning väitis, et tema anne on tema enda oma ja sellel ei ole Athenaga mingit pistmist. Selle loo lõpus muudab Athena Arachne ämblikuks.