Paavo Järvi taasavatud Zürichi kontserdimajast: üks suur orkester on koju tagasi jõudnud

Riina Luik
, kultuuriajakirjanik
Copy
Ligi 200 miljonit Šveitsi franki maksma läinud Tonhalle kontserdimaja ja kongressikeskuse renoveerimine on Šveitsi ajaloos üks töömahukamaid ja finantsiliselt kallemaid renoveerimisprojekte ning esimene nullenergial töötav kultuuriobjekt.
Ligi 200 miljonit Šveitsi franki maksma läinud Tonhalle kontserdimaja ja kongressikeskuse renoveerimine on Šveitsi ajaloos üks töömahukamaid ja finantsiliselt kallemaid renoveerimisprojekte ning esimene nullenergial töötav kultuuriobjekt. Foto: Gaëtan Bally

Kui maestro Paavo Järvi pärast ovatsioonidega lõppenud kontserti publiku ette autogramme andma saabus, andis legendaarne estoonlane Arne Mikk märku: «Üks kord: elagu! Kaks korda: elagu, elagu! Kolm korda: elagu, elagu, elagu!» Ligi kakskümmend Zürichisse kohale sõitnud Eesti muusikasõpra vallandasid niisuguse tervituskoori, et klaasid Credit Suisse’i šampanjavastuvõtule kutsutute käes tahtmatult nõksatasid ja pead pöördusid kui käsu peale sinnapoole, kust see võimas heli lae alla paiskus.

Tonhalle taasavamine oli ajalooline hetk ning selle vahetuks tunnistajaks olemine oli kahtlemata privileeg. Kuid see ei olnud ega saagi olla vaid kohalolnute privileeg – Tonhalle muusikaline (taas)sisseõnnistamine eestlasest Järvi taktikepi all seob 126. hooaega alustanud Euroopa maineka orkestri ja Eesti kultuuri- ja ajaloosidemed kokku igaveseks. Seega on see eestlaste pidu samavõrd, kui see on pidu iga šveitslase jaoks. Kuigi Tonhalle avamine on Šveitsi aasta kultuurisündmus, on selle ajaloolises kronoloogias nüüdsest alatiseks koht ka Eestil.

Orkester kui kultuurimajakas

Piduliku sündmuse puhul välja antud kaunis albumis «Tonhalle 1895–2021» on ajalooliste tähtsündmuste kronoloogia kõrval muu hulgas ka foto, millel orkester maikuus koos Järviga esimest akustilist proovi läbi viib. Sestap võiski Järvi juba enne avakontserti kinnitada, et renoveeritud saali akustika on suurepärane: «See saal on juba ise kui instrument! Akustika on veel parem kui enne (Tonhallet on peetud üheks parema akustikaga saaliks Euroopas – autor). Tean seda, sest olen ka renoveerimata saalis kontserte andnud.»

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles