- Visuaalkunsti üks olulisemaid tegijaid Kumus
- Transs ja transtsendents 22. sajandil
- Miks on hea, kui kunst meiega manipuleerib?
Jeremy Shaw on üks tänapäeva kõige olulisemaid visuaalkunstnikke. Ta uurib 21. sajandi vahenditega seda, missugune võib olla inimeseksolemise kogemus tulevikus. Mainekas kunstiajakiri Frieze loeb tema praegu avatud näitust «Phase Shifting Index» 2020. aasta Euroopa kümne parima näituse hulka.
Shaw'd on alati huvitanud piirikogemused ning inimkonna katsed millegi üleva poole liikuda. Nii kohtuvadki kunstniku loomingus alatasa teadus ja religioon, ulme ja dokumentalistika. Kõike seda enamasti läbi isevärki tantsukogemuse filtri.
Ise aga ütleb ta oma lähenemise kohta, et see on alkeemiline. Ja miks ka mitte? «Phase Shifting Index» on vägev – seitse suurt ekraani, mis näitaksid justkui dokumentaalfilme 22. sajandist, igaüks erineva vana tehnoloogiaga üles võetud. Seitse tulevikulist lugu erinevatest fiktiivsetest subkultuuridest. Ja mingi hetk kaovad piirid nende vahelt ära, kõik lahustub üheks tervikuks ning puhkeb reivina õide, nagu mingi salakood sinu peas.
Kuidas «Phase Shifting Index» alguse sai?
Ühelt poolt võiks öelda, et see on mitmeaastase kunstitöö kulminatsioon. See hõlmab endas väga-väga palju teemasid, mis mulle viimase 15 aasta jooksul huvi on pakkunud. Aga samas sai see konkreetselt alguse selle tõttu, et mulle pakuti võimalust teha näitus Pompidou keskuses – pidin ühe aastaga looma näituse, mis hakkaks tööle hiiglaslikus ruumis.
Ma teadsin, et ma ei taha teha mingit ülevaatenäitust, vaid otsustasin teha uue töö – mitmekanalise videoteose. Teos sündis sellest, et ma viskasin ühte patta absoluutselt kõik teemad, mis mind huvitavad. Teadvuse muutunud seisundid ja inimkonna püüdlused millegi kõrgema poole… Ükskõik, kas selle saavutamine käib siis religiooni (palve), spirituaalsuse (meditatsiooni) või hoopis näiteks keemiliste ainete (psühhedeelikumid) või tantsu (hedonismi) abil.