Moholy-Nagy (1895–1946) on disainiuuendajana sama hinnatud kui fotograafina. Tema oli viiest Ungari meistrist kõige teoreetilisemalt orienteeritud visionäär ja fotograafiliselt katsetavam autor. Põhjuseta ei peeta teda ka uue meedia pioneeriks, kes asutas ka Chicagos omanimelise disainikooli ning täna kannab Ungaris tema nime kunsti- ja disainiülikool (MOME).
On tähelepanuväärne, et kõik viis fotograafi jõudsid ühel hetkel oma elus Ameerika Ühendriikidesse. Esimeste USAs randunute hulgas oli Ungaris spordifotograafina alustanud Martin Munkácsi (1898–1963), kelle loov ja uudne stiil leidis publiku kuulsas moeajakirjas Harper’s Bazaar. Vähesed teavad, et Henri Cartier-Bresson sai oma otsustava hetke (The Decisive Moment) lähenemisele tõuke just Munkácsilt. «1932. aastal nägin Martin Munkácsi kolme mustanahalise poisi fotot /.../ ja järsku ma mõistsin, et foto võib saavutada igavikulisuse just tänu tabatud hetkele,» rääkis Cartier-Bresson.
Dokfoto Keskuses avatud näitusega püüame paotada ust Ungari fotofenomeni osaliste juurde ja panna meie fotoringkondi mõtlema, mis on see miski, mis võiks viia Eesti fotograafia maailma suurele areenile, nagu see juhtus eelmise sajandi esimeses pooles meie hõimurahva esindajatega.
Näitus avatud 22.10 - 23.01.2022.
Näituse kuraatorid: Kristel Laur ja Toomas Järvet, Dokfoto Keskus
Näituse komissar: Péter Baki, Ungari Fotomuuseum