Maria Metsalu on tagasi. Performansikunstnik, kes on lõpetanud Amsterdami maineka SNDO teatrikooli, tuuritanud rühmituse Young Boy Dancing Groupi «hullumeelse kollektiivse energiaga» mööda maailma ja esinenud soololavastusega «Mademoiselle x» nii Tallinna kui New Yorgi lavadel, on nüüd tagasi Tallinnas, et näidata jõulupühade ajal etenduvas «Kaevus» meie ajastu tumedat hingepeeglit.
ELU KOOS KUNSTIGA ⟩ Maria Metsalu: «Teater on kõige ebaseksikam asi, millega tegeleda» (1)
Kanuti Gildi SAAL Tallinnas Pikal tänaval on juba aastaid see maja, kus kohtuvad visuaal- ja etenduskunst. Kunstnikud lammutavad valget kuupi, et siseneda musta kasti, ning etendajad katsetavad skulptuuride ja installatiivsete keskkondade loomist. Kui ma Mariaga kohtuma saabun, ehitataksegi parajasti installatsiooni ehk hiiglaslikku kaevu, mille mustendavas põhjas hakkab rulluma lahti etendus. Nurga tagant suunab ruumi süngeid heliridu lavastuse helikunstnik, Londonist pärit Oxhy. «Alguses ma ei tahtnudki etendust teha,» seletab Metsalu, «vaid hoopis installatsiooni. Otsisin Tallinnas paiku, kus oleks huvitav projekti teha, aga kui eelarvet pole, on see ikka ilge jama. Lõpuks on lihtsam teha juba olemasolevas teatrimajas.»
Oma projekti kaasautoriks kutsus ta soome kunstniku Jaakko Pallasvuo, kelle alter ego avocado_ibuprofen on kunsti-Instagrami influencer, kes postitab depressiivseid-naljakaid koomikseid tänapäeva masendavast reaalsusest. «Olen Jaakko fänn olnud sada aastat,» ütleb Maria. «Kutsusin ta alguses tekste kirjutama, korraldasime kirjutamissessioone, nii et mina olin Ateenas, tema Helsingis.» Jaakko Pallasvuo loomingut võiks kirjeldada kui kohta, kus kohtuvad keskaeg ja hiliskapitalism, ja seda omapärast arhailist lähenemist kaasajale võib tunnetada ka «Kaevus».