Kuulan katkendit A. H. Tammsaare «Tõe ja õiguse» II osast. Kuulatan, kuidas Maria Klenskaja loeb Ramilda kirja, see on salvestatud raadios Eesti teatri aastal 2006. Ta loeb kergel, lendleval häälel, loeb aimatavaks pisarakese Ramilda kurgus.
See Ramilda kiri saatis ju teda läbi näitlejaelu. Intervjuus portreesaatele «Hiirelõks» (2003) rääkis Klenskaja: «Üldse on õnn mängida ühte rolli või ühte näidendit mitu korda! Ja seda õnne on mul ka väga palju olnud, et mitu korda proovida, isegi suure ajavahemikuga… Näiteks Ramildat. Ma astusin sisse [lavakooli], esimest korda, kui ma ei saanud, ma lugesin Ramilda kirju. Siis oli Mikk Mikiveri kinoversioon. Siis Tammsaare juubel 1978. aastal, kus me tegime Lembit Ulfsakiga katkendi – see oli omaette juba, filmist hoopis erinev. Ja siis veel mul oli õnn ju 1984. aastal Ramildat mängida, kui Mikiver lavastas oma XI lennuga «Armastuse ja surma». Minu jaoks on see hästi põnev teekond olnud!»
Meenub veel üks imeline teatriviiv Ramildaga, olen selle kirja pannud: «Mati Undi Tammsaare-lavastuse «Taevane ja maine armastus» külalisetendus Draamateatris 23. novembril 1995 avab Voldemar Panso 75. sünniaastapäevale pühendatud teatrinädala. Hetkeks ilmub näitelavale Maria Klenskaja Ramilda. Tantsib Hannes Kaljujärve Indrekuga mõned sammud, lausub oma ilusaima intensiivsusega mõne lause ja ongi läinud.»
Niisugused hetked hakkavad nüüdsest koguma unenäolist intensiivsust.
Ramilda-Rimalda, nimi kui pääsukeste laul, midli-madli-kudli-kadli. Ja siia kõrvale ilmub Eesti Draamateatri mängukavast Andrus Kivirähki – Priit Pedajase komöödia «Isamaa pääsukesed», mis esietendus juunikuus 2018 Keila kultuurikeskuses, jõudis hiljem koduteatri suurele lavale. Vabadussõja muusikali lavastamine krapsakate naiste näiteringis, absurdne ja aateline, koomiline ja traagiline ühekorraga ja samaaegselt.